Vi har en källare som ska inredas, göra lekrum. Betongplatta på mark, hus byggt 1936.

En hantverkare rekommenderade att försegla golvet med Everseal=Vattenglas, då blir betongen torr och man kan lägga golv på.

Vi har också radon (från marken); Han föreslog att man då ska stryka Epoxy uppepå Everseal=Stoppar radonet.

Vi har aldrig hört talas om ovanstående lösning, alla pratar ju om ventilerade golv i källare.
(som denna hanverkare avrådde från, "ohyra, damm m.m. kan ansamlas")

Jag undrar:
1. Verkar ovanstående lösning vettig?
2. Vet någon om Everseal eller Epoxy är farligt, t ex avger olämpliga ångor?
3. Stoppa markradon; Är Epoxy bäst eller flytspackel eller annat?
 
Vattenglas kan du googla upp, det finns till exempel i Herdins "Fuktstopp", en käck lösning för att impregnera betong. När vattenglaset reagerat med betongen så är det helt ofarligt..och det är inte speciellt farligt till att börja med...(Om man inte dricker det alltså...:))
Epoxy skall inte heller vara något konstigt med när det har härdat.

Huruvida lösningen i sig fungerar/är bra kan jag inte svara på...finns säkert andra på forumet som kan. Men vare sig vattenglas eller epoxy är farligt, som svar på fråga 2.
 
Tyresö
Har aldrig hört talas om "vattenglas på betong" trots att jag jobbar - äter - sover - skiter betong dygnet runt (nästan).
Man blir tydligen aldrig fullärd i betongbranschen...
 
Tyresö
Forbo skrev:
[länk]

Vet inte vad jag ska tro om produkten. Blir alltid lite misstänksam på ytbehandlingsmedel till betong, som man kan använda utan proffsgasmask och utstyrsel som om man jobbar på ett kärnkraftverk.

Herdins är inget känt märke inom betongtillsatsmedel, gör mej lite mer misstänksam...
Hade det stått Sika eller Grace på dunken, då hade jag trott på det fullt ut, men i det här fallet vet jag inte vad jag ska tro.
 
OK, tack för info kring vattenglas.

Jag tar gärna emot fler synpunkter på den lösning vi fått, nämligen att försegla/fuktspärra källargolvet med vattenglas. Det är dock inte hela källaren, bara vissa rum som ska renoveras.

Gärna synpunkter ang. radon, stoppar vattenglas markradon?
 
Tyresö skrev:
Vet inte vad jag ska tro om produkten. Blir alltid lite misstänksam på ytbehandlingsmedel till betong, som man kan använda utan proffsgasmask och utstyrsel som om man jobbar på ett kärnkraftverk.

Herdins är inget känt märke inom betongtillsatsmedel, gör mej lite mer misstänksam...
Hade det stått Sika eller Grace på dunken, då hade jag trott på det fullt ut, men i det här fallet vet jag inte vad jag ska tro.
Nu är inte jag någon expert, men just vattenglas är ju ett rätt känt sätt att ytbehandla betong? "Natriumsilikat" kanske låter mer bekant? Sika säljer det under namnet "Dammbindare"

Körde själv vattenglas på betongplintar i somras och när man sen spolar vatten på betongen så suger den inte utan det pärlar mer liksom.

Hursomhelst så är det inget "farligt", om det sen funkar eller ej för trådskaparens ändamål är en annan fråga, inte en aning:)
 
Forbo skrev:
Nu är inte jag någon expert, men just vattenglas är ju ett rätt känt sätt att ytbehandla betong? "Natriumsilikat" kanske låter mer bekant? Sika säljer det under namnet "Dammbindare"

Körde själv vattenglas på betongplintar i somras och när man sen spolar vatten på betongen så suger den inte utan det pärlar mer liksom.

Hursomhelst så är det inget "farligt", om det sen funkar eller ej för trådskaparens ändamål är en annan fråga, inte en aning:)
Tycker det verkar konstigt att ha missat en sådan grej om man jobbat med betong, till och med jag som har noll koll på såna grejer har träffat på vattenglas... I mitt fall på golv i ladugårdar och mjölkrum, halt som fasen kan det bli efter några år!
 
Till och med jag som nybliven husägare sen ett år tillbaks drygt har två 25 litersdunkar med Natronvattenglas i källaren :p
Är tänkt att användas till egen silikatfärg framöver, framöver verkar dock dröja....
 
Tyresö
Wagner skrev:
Tycker det verkar konstigt att ha missat en sådan grej om man jobbat med betong, till och med jag som har noll koll på såna grejer har träffat på vattenglas... I mitt fall på golv i ladugårdar och mjölkrum, halt som fasen kan det bli efter några år!

Jag håller enbart på med färsk betong, och mest med att pumpa betongen. När jag själv utför gjutjobb, så är det alltid nyproduktion och aldrig renoveringsgjutningar pga för att slippa allt strul (bilningsjobb) som renoveringsgjutningar medför - och därför har jag inte fördjupat mej i djungeln av alla preparat (primer, vidhäftning etc) som finns i branschen.
Jag är däremot väldigt insatt i alla tillsatsmedel och hur dom ska doseras och användas i färsk betong.

Men jag håller med om att det är konstigt, jag får ju höra väldigt mycket tips och trix om betong, från kunder som jag pumpar betong till.
 
OK.
Om jag nu ytförseglar källargolvet med vattenglas, tror ni jag törs lägga på isloering t ex frigolitskivor eller EPS-bruk? (Därefter golv uppepå.)

Finns det risk för mögel uppepå vattenglaset om man lägger isolering på?
 
Vad jag vet om vattenglas är att den kan användas för att förstärka lerputs mot slagregn. Fördelen är att den släpper genom fukt från huset. Går dåligt ihop med det som den här tråden omhandlar...
 
Vad jag har förstått är vattenglas inte diffusionstätt, men vattentät.
Bästa är kanske att ringa Everseal och höra vad de anser produkten kan användas till...
 
Tyresö
En spontan fundering ang. vattenglas...Hur länge håller en betongbehandling med vattenglas?....1 år......50 år?

Eftersom jag är fullständigt "betongskadad" - som min fru säger - så ska jag gå på djupet med allt som har med vattenglasbehandlad betong att göra! Det är såna saker som gör att jag kan ligga vaken om nätterna....
Jag har enormt mycket kontakter inom betongStockholm och om inte dom kontakterna i Sveriges största betonglandskap har kunskapen jag är ute efter, så ser jag vattenglasbehandlad betong som en plojgrej.

Men jag ska definitivt ge det en ärlig chans....är alltid nyfiken på nya kunskaper inom betongvärlden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.