Hej,

Vi har nu bott i vårat hus i 2månader. På besiktningen innan köpet gick källaren igenom utan anmärkning. Redan vid inflytt så upptäcktes det att det var en vattengenomträngning i källaren fast än att säljaren intygade att det inte skulle finnas fukt överhuvudtaget. Genomträngningen är i hörnet på huset i gammla "Pannrummet". Numera siter det endast ett aggeregat för fjärrvärme i detta rum. Vid besiktningnen stod det kartonger för skadan. Vi har på besiktningsmannens förslag monterat ett element i rummet för att hålla värme i det. Jag har skrapat väggen och sett tydligt vart vattnet tränger igenom. Huset är byggt 1972 och källarväggarna är behandlade med kallasfalt på utsidan.

På utsidan av huset har jag grävt upp det som går (asfalterad uppfart mot garage på kortsidan) och haft på ny kallasfalt. Är detta rätt metod att lösa detta på?

Vatten tränger enbart igenom under regnväder och det verkar som att den asfalterade garage uppfarten ansamlar vatten och det rinner vidare mot väggen. Dock ser läckan ut att vara under den asfalterade ytan.

Är det möjligt att bryta upp asfalten mot väggen och gräva ner sig så att man kan ha på ny kallasfalt på utsidan av källarväggen?

Det syns nämligen en spricka i väggen där vattnet tränger igenom.

Det går även ett stuprör ner på detta ställe men detta har jag kollat och det finns inget läckage på detta.

Tacksam för hjälp samt tillvägagångssätt för att åtgärda detta.

MVH
 
  • IMG_3115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallasfalten är ju antagligen från det år huset byggdes, alltså nästan 40 år gammalt, kan vara dags att dränera om grunden med tanke på att det faktiskt tar sig in fukt/vatten.
 
Klassiskt källarproblem. På ett hus från -72 får man räkna med att senast nu göra om dräneringen runt huset. Alltså gräva upp runt hela källaren till nedanför betongplattan, lägga nya dräneringsrör samt täta och helst isolera källarväggen på hela utsidan. Sedan återfyllning med kapillärbrytande singel/grus som skyddas med markväv mot jorden och marken ska luta bort från huset.

Läs om sånt som platonmatta, isodrän, pordrän etc så ser du hur det ska göras. Asfalt var en gammal metod, kan möjligen användas längst ner under kanten på t.ex. platonmattan. Fördelen med isolering är att det blir varmare och skönare att vistas i källaren och det går åt mindre energi.
 
Du kan ju som en tillfällig åtgärd ta bort den där rensmojängen på stupröret och ställa dit en bit hängränna så att vattnet från stupröret leds bort en bit från väggen. Det han hjälpa en del. Till sommaren är det som andra skriver dags att täta grunden på nytt om inget är gjort sen 72. Om du gräver upp det där hörnet och ser att asfalten är i gott skick utom där den där sprickan är så kan du eventuellt köpa dig några års tidsfrist genom att bara täta stället där det läcker just nu med asfalt.
 
D
Varför skulle det hjälpa att ta bort rensmojängen? Vattnet går väl vidare ned i dagvattenavloppet så om allt är rätt så skall inte regnvattnet komma ut i hörnet överhuvudtaget och TS skrev ju att han kollat röret.
 
Hej,

Tack för alla svar!

Jag har som sagt kollat (spolat) vattten i stupröret och kontrollerat om där fanns ett läckage vilket det inte gjorde. Resterande del av källaren är inredd så vattengenomtränging där skulle inte synas och förmodligen förleda till mycket värre skador...

Jag har tagit in offerter på ormdränering så det lutar åt att dränera om och använda Isodrän-skivor. På såvis säkrar vi hela källaren.

MVH
 
Ja, det låter som ett klokt beslut.
 
ridax skrev:
Varför skulle det hjälpa att ta bort rensmojängen? Vattnet går väl vidare ned i dagvattenavloppet så om allt är rätt så skall inte regnvattnet komma ut i hörnet överhuvudtaget och TS skrev ju att han kollat röret.
Ja om han nu har grävt fram röret ända ner till dagvattenledningen och kollat så är det ju så. Jag uppfattade inte det som att det var solklart att det var så. Nåja...
 
sprickan ska så klart tätas utifrån. Ser ingen anledning att dränera om om dina bekymmer är begränsade till en hörna och orsakas av regnvatten och dålig lutning som leder vatten mot huset med otätt källarvägg. Du får lägga på kallasfalt så att den täcker grunden högre än marknivå.

Dränering är avsett att ta hand om grundvatten som kommer underifrån och hjälper foga om väggen har spruckit och håller ej tätt och dessutom belastas av regnvatten som rinner ner mot grunden. Nu har du fixat en sida men du får ta tag i uppfartssidan också och sen avvakta med omdränering, tycker jag.
Det är alltid en fördel att marken kring huset lutar bort från grunden så att regn och snösmältning inte bevattnar grunden i onödan.

Ang. nytta av grundens isolering så är den inte så kostnadseffektiv som man skulle tro. Det är oftast frostfritt djup i marken och värmeförluster är inte lika stora som i en vägg ovan mark som utsätts för riktiga minusgrader. Isoleringsvinsten är mindre, kostnader högre än om man isolerat husvägar för samma pengar. Det är dock en stort plus om man ändå är tvungen att dränera. Jag tycker att du inte är tvungen om det är bara en hörna som läcker in :)
gaia
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för alla svar!

Är det någon som känner till något enkelt sätt att få bort asfalten?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.