Har grävt plintgropar ca 40-80cm djupa som har stor sten eller berg i botten där man kan fästa ett ankrande armeringsjärn. Problemet är att groparna är grävda på tomtens lägsta punkt och fylls ganska snart med vatten upp till 10-20cm under markytan. Att dränera bort vattnet verkar omöjligt/väldigt dyrt så det skulle krävas pumpar och en hel del slang. Hur kan jag bäst förankra plintar i dessa gropar? Går det att gjuta betongen i en plastsäck i botten på gropen som håller vattnet borta tills plinten har brunnit klart? Alternativt kan jag gjuta plinten ovan mark och sedan försöka förankra den, men det känns svårt, tungt och osäkert. :-/
 
Kan du inte pumpa ur en grop i taget och sedan snabbt gjuta i betongen? Betongkvalitén blir kanske lite sämre i botten, men det det borde duga för en plint.
Hans
 
Njae, det sipprar in lite för fort. Vattnet i hålet stiger med ca 1cm/min. Det är tillräckligt långsamt för att borra ner armjärn men inte för att gjuta tror jag...
Det beror på hur lätt betongmassan låter sig blandas/lösas upp av vattnet.
 
Alternativ 1. Gör gropen större så du kan sätta ett plintrör där du vill och lite sand/lera runt röret. Gjut sen i röret. nu finns det ju också plats för att pumpa rent runt röret

Alt2 skaffa betong som är gjord för undervattensgjutning
 
Jag ska testa att pumpa ur, fixera armjärn och sedan fylla med betong i rör. Gör detta med en plint för att se om det funkar. Undervattensgjutning med specialbetong låter lite väl seriöst.
Det är en dubbelcarport så det blir ganska bra tryck ändå. Vore synd om bilarna blir mos :p
 
Skulle varmt rekommendera plastsäcksmetoden.
Det är INTE bra att hälla ner btg okontrollerat i vatten.
Den separerar lätt då.
 
Efter att ha råkat ut för samma sak och pratat med en massa människor fick jag intrycket att de var hyffsat överens om att tjälen flyttar på plintar man gjuter där det är blött.

I mitt fall så var det i en sluttning och det gicka att fyllla ut med stora stenar och gjuta ovanpå dessa.
 
edmund skrev:
Efter att ha råkat ut för samma sak och pratat med en massa människor fick jag intrycket att de var hyffsat överens om att tjälen flyttar på plintar man gjuter där det är blött.

I mitt fall så var det i en sluttning och det gicka att fyllla ut med stora stenar och gjuta ovanpå dessa.
Nästan rätt!
Tjälen kan flytta plintar om det är blött och om man inte grävt djupt nog.
Att bara lägga stenar i botten hjälper inte om dessa hamnar i tjälområdet. Då lyfts stenarna!
 
edmund skrev:
Efter att ha råkat ut för samma sak och pratat med en massa människor fick jag intrycket att de var hyffsat överens om att tjälen flyttar på plintar man gjuter där det är blött.

I mitt fall så var det i en sluttning och det gicka att fyllla ut med stora stenar och gjuta ovanpå dessa.
Jag har grävt ner till fast underlag (stor sten/berg) så det är inte det som är problemet. Frågan är hur jag ska guta fast plintarna på de förankrade armeringsjärnen när det samtidigt finns vatten i gropen. Det går att pumpa ur vatten men inom en timme så är hålen vattenfyllda igen. Man skulle kunna pumpa under tiden som betongen brinner men det har jag inte tillräckligt bra maskiner för att göra.
 
Bosse.J skrev:
Sleva ur så mycke vatten du kan, inte så noga om det finns lite vatten kvar i botten. Sen i med betongen, den ser till att hålla vattenet borta.
Det är inget höghus du ska bygga eller?
Håller stenhårt med i detta. Har du inte större inflöde än att det fylls på en timme så håller nog betongen undan vattnet. Men töm först så slipper du för stor inblandning av vatten i betongen.
 
  • Gilla
ekstamm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.