Hej!

Har precis grävt hål för plintarna till nya altanen. Det visade sig att berget nåddes redan efter 20-60 cm ner. Detta gör ju dels att jag inte når till frostfritt djup och att vattnet inte har någon möjlighet att rinna undan. Berget blir ju som ett tätt skikt.

Min fråga är hur jag här skall göra/tänka. Jag vill helst använda mig av (färdiggjuten) plint för de är lätta att placera ut. Kommer detta bli ett problem?
Huset är bara meter ifrån denna bergsklack och har helt ny dränering. Skall jag leda vattnet mot huset för att låta vattnet följa med dräneringsrören alt. rören med tak-vattnet?
Eller är det okay att låta plintarna stå på berget med minimalt med makadam under för att det inte skall kunna ansamlas vatten därunder. Jag tänker att höjden som plintarna skjuter uppåt vid frysningen är ju några procent (densiten på is är 900kg/kbm, vilket borde ge knappt 10% i volymökning/stigning)
10mm makadam/vatten borde inte ge att plinten stiger mer än 1mm??

Eller skall jag gjuta egna direkt mot berget??

Mycket tacksam för tips!
 
Eftersom det inte är djupt, så dubbar ( räcker med ca 5 cm ner ) du med ett par järn 12 mm i berget som går upp till ca 5 cm från färdig höjd på plint och gjuter. Hur fint/brett är hålet ner.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom det inte är djupt, så dubbar ( räcker med ca 5 cm ner ) du med ett par järn 12 mm i berget som går upp till ca 5 cm från färdig höjd på plint och gjuter. Hur fint/brett är hålet ner.

Jag kan ju öka diametern på hålet men nu e de väll 30- 40i dia typ.
 
Det jag mest tänkte på, om dom inte är för vida så går det att gjuta direkt i hålet. Då blir jordsidorna en form. Borra för ett par järn i berget, sen tar du vad har som form gamla spirorör eller köper rör, sätter ner bitar till nästan överkant , väger in och slår lite betong i röret och på utsidan.. Väntar tills det brunnit och då har du en form som inte flyttar sig inför färdig gjutning. Ett tips är att då lägga ut bärreglar med påskruvade stolpskor och rikta in allt, går bra att sträva upp så dom är på plats hela tiden ed vad som helst. Sen fylla betongen upp till kant på rör/form. Ingenting kan gå snett som att fästen eller annat hamnar fel, Det går även att gjuta helt jämnt så reglarna ligger på plinten direkt med en asfaltspapp mellan. Däcket ska inte fästas i huset, annat än på två ställen, det rör sig med årstiderna och ska inte vrida huset.
 
J jonaserik skrev:
Det jag mest tänkte på, om dom inte är för vida så går det att gjuta direkt i hålet. Då blir jordsidorna en form. Borra för ett par järn i berget, sen tar du vad har som form gamla spirorör eller köper rör, sätter ner bitar till nästan överkant , väger in och slår lite betong i röret och på utsidan.. Väntar tills det brunnit och då har du en form som inte flyttar sig inför färdig gjutning. Ett tips är att då lägga ut bärreglar med påskruvade stolpskor och rikta in allt, går bra att sträva upp så dom är på plats hela tiden ed vad som helst. Sen fylla betongen upp till kant på rör/form. Ingenting kan gå snett som att fästen eller annat hamnar fel, Det går även att gjuta helt jämnt så reglarna ligger på plinten direkt med en asfaltspapp mellan. Däcket ska inte fästas i huset, annat än på två ställen, det rör sig med årstiderna och ska inte vrida huset.
Tack! Jag följer ditt råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.