Hej alla

System: Daikin Altherma
Vi flyttade in i vårt hus förra sommaren och har nu denna vinter börjat få problem med värmen.
Det börjar med ett felmeddelande på vår värmepump som styr både varmvattnet via VVB och golvvärmen på källarplan och markplan. Felmeddelandet som dyker upp är "Vattenflödesproblem 7H-06" vilket enligt Daikins refrenshandbok beror på: "Problem med vattenflöde under avfrostning. Manuell återställning. Kontrollera plattvärmeväxlare". Detta sker cirka en gång var 6-8 timme och är mest problematiskt under natten då värmen slås av och vi vaknar upp till ett iskallt hus eftersom att jag manuellt måste gå till värmepannan, trycka "OK" och som starta om systemet.

Värmepumpens display visar felmeddelandet "FLT klim 1" och temperaturen 41°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer på en värmepanna som visar trycket i PSI och bar, med bakgrunden av enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepump med inställningsmeny för värmekurva uppvisar temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag som är novis har två värmesystem/värmekretsfördelare(?) på källarplan och markplan och jag känner på dem då och då, och helt logiskt är de kalla när vattenflödesproblemet har uppstått och varma när värmepumpen fungerar som det ska. Vi har även radiatorer som är kopplade till samma system och är således kalla när vattenflödesproblemet uppstår.

Jag har läst lite överallt att man ska lufta systemet. Då jag saknar kunskap kring just dessa system så vet jag inte var jag bör lufta? Rimligtvis bör jag göra det på alla (?) element? Men behöver jag lufta "värmekretsfördelaren" på båda planen också? Hur gör jag det i sådana fall? Kan det vara något fel på min värmekurva? Hur bör den ställas in?

Jag har även undersökt om det skulle vara något filter som är blockerat någonstans, men då jag får ett flöde på mellan 10-30 l/min när pumpen är igång så antar jag att det inte är blockage någonstans som hindrar vattnet.

Finns det någon som är mer kunnig än mig och kan hjälpa mig att få bukt på Vattenflödesproblemet?

Värmekretsfördelare med flera anslutna rör och ventiler vid en värmepannan, relaterat till ett inlägg om vattenflödesproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmekretssystem - Källare

Värmekretsfördelare med flera anslutna rör och reglerventiler i ett hus, som nämns i problem med vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmekretssystem - Markplan

/Erik
 
1, Läs bruksanvisngen (y)
2,Rensa smutsfiltret i värmesystemet
3,Man kan inte stänga alla sina radiatorer eller gvslingor( bypassen räcker nog inte till för flödet. f.ö.v ser jag inte någon bypass på dina bilder men den kanske gömmer sig)
 
1. Finns ingen att tillgå då den förra ägaren inte tillhandahöll någon :) Ska googla och se om jag kan hitta något, men har redan testat detta.
2. Har via telefon fått förklarat att smutsfiltret nog inte är fel på då jag får bra flöde vid uppvärmingen när det väl fungerar, upp emot 30L/min.
3. Hur ser en bypass ut? Finns den nära värmepannan eller dessa styrreglage tror du?

En annan upptäckt jag gjorde nu. Jag kände på dessa värmekretssystemen när värmningen är i rullning. Den övre (Till) är varm medan den nedre (Retur) är kall (cirka 18 grader). Skall det vara så? Det gäller för båda mina värmekretssystem på källarplan och markplan. Känns som att "lite" värme bör komma tillbaka i returledningen om allt är som det ska? Eller har jag helt fel?

/Erik
 
4,Kolla att cirkpumpen snurrar. 5, Se till att termostaterna på radiatorerna är fullt öppna.
Den där har flödesvakt har jag för mig, är väl därför den stannar. (dessa kan fallera, men det är inget du ska anta just nu) Titta på det enklaste först dvs gör steg 1,2,3,4,5

Nyfiken: Hur visste han på telefonen hur ditt smutsfilter ser ut? =) Rena rama Saida...
 
4. Har inga trasparenta rör, så jag kan bara lyssna på värmepumpen när den väl är igång och när den väl värmer så kan jag både höra och se i displayen att vattenflödet är >10L/min. Efter några minuter kan jag även känna på "Tillopp" på mina Värmekretssystem att de blir varma. Returen känns dock aldrig varm numera, så det känns som att något tar stopp där, men samtidigt antar jag att vattnet måste ta vägen någonstans - var vet jag inte just nu.

5. Såg till att öppna alla radiatorer till max idag, det var 2 av 6 st som inte var helt öppna. Får se inatt om det fungerar, än så länge har den inte stängt av sig p.g.a Vattenflödesproblem i alla fall!

Han jag ringde var den som installerade värmepannan för 2 år sedan när den blev utbytt. Golvvärmesystemet är från 1998!

/Erik
 
4, Lägg handen på cirkpumpen för värmesystemet,du känner på vibrationen om den går eller inte. (det finns två att välja på, den andra är en laddpump för utedelen) vilken pump du ska känna på framgår av din bruksanvisning.

Du har steg 1 2 3 kvar...
 
1. Jag hittade en bruksanvisning. https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lk_varmekretsfordelare_vkf_2007-01.pdf

2. Ej utfört än

3. Läste i beskrivningen att om man inte har en bypass (vilket jag enligt bilderna inte har) så har jag en LK Kopplingsbox. Hittade denna nära värmepannan, kan det vara den? (Se bild). Den har i alla fall en strömkabel som inte är ikopplad - har inte varit det sen jag flyttade in. Kan det vara det som är den felande länken? Vad kan denna apparat vara för något? Har två temperaturgivare på till/från.

Mvh Erik
 
  • Värmesystem med LK kopplingsbox, oanslutna kablar, temperaturmätare och ventiler på kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Trevägsventilen med svart rat fungerar som bypass i ditt fall om den är öppen.
Men det skall egentligen sitta ett ställdon på den som reglerar flödet i systemet.
Nu är den manuell det innebär att du har ett kontinuerligt bypassflöde. ( om den är öppen alls)?
 
O
Menar du att cirkpumpen ej är inkopplad?
Det där är ju shunt ingen för golvvärmen.
 
Om pumpen inte har varit inkopplat så kan det vara ursaken till ett vattenflöde problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.