Jag undrar hur ni har löst problemet att mäta tillflöde , volym, i borrad brunn. Mätsticka känner jag till. Inga andra ultraljudslösning eller kontinuerligt mäta som fungerar bra?
 
Har ej provat detta själv men hört en variant på att stoppa ner slang runt 15m som är kopplad till manometer o luftpump. Man pumpar tills trycket ej ökar längre vilket ger jämvikt och testdjup. Dvs konvertera från bar till mvp.
pumpa sen ur eller kolla dagen efter hur mycket det sjunkit. Normal förruknig är 150l/dygn o person. Man får väl göra lite matte på håldiameter och höjd för att få till det rätt.
 
  • Gilla
Grodnacke
  • Laddar…
Det finns flera sätt att mäta hur mycket vatten det går att ta ut från en brunn, från ganska krångliga till mer krångliga varianter. Jag antar att det är vad du frågar efter?

Det enklaste är att mäta nivån i brunnen, ostört läge. Pumpa ur till en nivå som du mäter upp och ser hur lång tid det tar för nivån att återgå till ursprungsläget. Det ger en indikation på kapaciteten. Räkna ut volym per tid och du har ett värde för just de förhållandena. (Slugtest)

Vill du ha mer precision krävs kontinuerlig pumpning. Allt från någon timme upp till 3-4 veckor i sträck, beroende på ambitionsnivå. Man kan även mäta i närliggande brunnar för att se hur stor påverkan blir. Målet är att försöka hålla ett pumpflöde som motsvarar inflödet, vilket kräver lite anpassning initialt och troligen några gånger till under vägen. Måttet är att nivån är konstant (constant head test).
 
  • Gilla
Grodnacke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.