Hej.

Vi har en djuborrad brunn, ca 47 m djup. Pump på 42 meters djup. Tillflöde ca 180-200 l/h (4320-4752 l/dygn) Anläggningen har ett järnfilter av märket Callidus AIF-1254-Rostfritt-268p.

Förra ägaren av huset hade bara en 3/8" slang från backspolningen rätt ner i avloppet. Då gick det bra att köra ett helt backspolningsprogram. Nu har vi precis bytt trekammarbrunn och grävt en helt ny fin och svindyr markbädd så jag bad grävaren gräva en stenkista och till denna drog vi en pem 32 mm slang som jag sen borrade in till källaren. På vattenfiltret monterade jag idag en 1/2" armerad vattenslang enligt rekommendation från callidus och drog till PEM-slangen.

Glad i hågen körde jag igång backspolningen då den inte körts på någon vecka under grävjobbet. Noterade att brunnspumpen fick jobba betydligt hårdare med att få upp trycket med denna nya grövre slang. När det var ca 3-4 min kvar av spolprogrammet så gick brunnen torr!

Så hur gör man nu? Någon som har detta filter som vet om det går att ställa ner spoltiden och istället köra oftare? Köra manuellt och avbryta efter typ halva spoltiden är ju ett alternativ. Hittar verkligen ingenting om just mitt filter hur man ställer ner spoltiden. Om det ens går?

Börjar vara rätt trött på detta filter och funderar på att satsa pengarna på ett lågspolande filter istället. Vi har järn och mangan samt radon i vattnet. (Radonett finns efter filtret).

Har ni några rekommendationer på lågspolande filter eller tips hur ni gör när vattnet inte räcker till?

Bifogar bild på filtret innan jag drog nya, grövre slangen.
 
  • Varmvattenberedare i ett pannrum med röranslutningar och digital kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Om det funkade förr med backspolning på lägre flöde, kanske du bara kan installera en kikventil och strypa utloppet en aning till stenkistan?
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om det funkade förr med backspolning på lägre flöde, kanske du bara kan installera en kikventil och strypa utloppet en aning till stenkistan?
Problemet är väl att filtret behöver det flödet som är nu. Vem vet hur effektiv backspolningen varit med 3/8" slang? Förmodligen inte optimalt.
Har idag en 150l trycktank med lufinjektor för filtret. Kanske man ska öka på till en på 450-500 liter? Då borde magasinerad mängd i tanken +brunnen räcka till.

Men egentligen känns det mer värt att byta filter till ett lågspolande så man slipper slösa så med vattnet. Vattentillgången verkar ju inte bli bättre med åren heller om man ska lyssna på många sk kunniga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.