Hej.
Är helt helt nybörjare på detta då vi har bott i lägenhet hela livet..
Vi har nyligen flyttat in i en villa med egen brunn där vattenfilter finns installerade.
Vet dock inte exakt vilka filter (men har svagt minne att förra ägaren nämnde att dessa var för uran eller radon mm). Finns även 3 andra mindre filterbehållare samt en vit saltbehållare runt den blåa tuben med reglage. (Se bilder)

Vattnet har smakar lite konstigt i vårat tycke sedan vi flyttade in för två veckor sen (hade svagt avloppdoft/smak) så jag bestämde mig för att kontrollera vattenfiltret under huset igår och noterade att den var avstängd samt reglaget stod i "Serv." läge som jag då antog stod för "service" pga att den krävde det?

Då jag inte fick några manualer eller mer info om vad som är installerat så testade jag att vrida reglaget från "Serve" till höger (vet inte exakt vad det var för läge, men har för mig det var för backspolning). Den blåa tryckbehållaren som reglaget/displayen sitter på började spola / pumpa vatten under ca 5-10 min.. Fortfarande inget på displayen tills jag noterade att elkontakten satt löst/ halvt utdraget. Så jag kopplade in den helt och displayen började lysa. Pumpen fortsatte jobba och efter ett tag tystnade den och senare på kvällen noterade jag att reglaget hade hoppat till "Rinse" läget, så jag lät det vara så över natten.

Nu på morgonen så smakade vattnet väldigt salt och var rätt grumligt och lämnade kalkliknande avlagringar i glasen (När man drog med fingret mot glasytan så kunde man se massa saltpartiklar på fingret). Antar att den då har renat vattnet väldigt hårt med saltet? Har försökt få tag på ägaren med har inte fått något svar ännu och vart eventuella manualer finns samt vilket läge det ska stå på.. Har nu även mailat "Renton" som jag antar är leverantören efter lite bildsök på Google, men pga semestertider så lär det dröja med svar from dom med.

Tänkte att jag kollar med er villa-"experter" om ni kan svara på vad som kan ha hänt samt kanske beskriva lite kort hur det ska fungera/driftas för en "nybörjare" som mig..

Tänker nu att i och med att den stod på "Serv" från början men var utan el så ska reglaget ställas tillbaka på "Serv" (Vilket jag antar står för "Tjäna" och inte "Service" som jag trodde från början och att det då ska skötas automatiskt från det läget så länge elen är inkopplat eller tänker jag fel?

Tacksam för återkoppling då vi är lite oroliga att det salta vattnet kommer att skada ledningarna/aggregaten samt är farligt att dricka.
 
  • Blå tryckbehållare med reglage och display, ansluten till en vit slang, stående mot en stenvägg. Reglaget visar "Serv." läge och displayen är på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en svart ventil med texten "Injector BLFC DLFC Valve 21TV SALT," seriekod, och andra specifikationer, ansluten till en blå tryckbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre blå vattenfilterbehållare monterade på en vit ram i ett källarutrymme med grå väggar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara rätt påkostad vattenbehandling och försök jaga leverantör/fabrikat på dessa så att du kan få tag på manual/skötselinstruktion och också få redan på eventuella förbruknings-kemikalier. - det fins ingen huspärm eller liknande kvarlämnat med information om detta ???


Sedan rent allmänt att om vatten har stått väldigt länge utan förbrukning så bör man göra en ordentlig urspolning oavsett direkt till avlopp eller vattna gräsmattan eller utför tralltvätt med högtrycktvätten.

Först efter det och minst någon eller ett par m³ har spolats igenom inom någon eller ett par dygn så kan du börja bedöma vattnet rent smakmässigt.

har du ingen nytagen vattenprov så är det också lämplig att göra - det bestämmer också den egentliga behovet av filtrering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.