Jag har ett grovfilter på sugsidan (i sjön alltså) och min spridare har inte satt igen på fyra år. Jag kan ta kort på det om du vill.
Förövrigt kan jag tipsa om att försöka får tag på en beg hydrofortank, måla den svart, sätta den efter pumpen och ställa den soligt. Räcker att fylla en barnpool med riktigt badvänligt vatten!!
 
Det fanns när vi köpte huset.

Det är en vit "korg" som är monterad på en 1" svart vattenledning. (tror jag, det var ett tag sen jag kollade eftersom den ligger under bryggan)
Men det blir nog ett dopp när man kommer hem, då kan jag kolla ordenligt!
 
Allt beror nog på vilken sjö /vilket vatten vi pratar om. Jag har experimenterar i fem år med olika filter (björnfilter och allt vad dom heter med olika instatser, filter osv). Jag har konstaterat att inget funkar bra. I Mälaren i mitt fall. Min far har däremot inga som helst problem med filter till sin anläggning. Han har provat alla mina filter och alla funkar - där tas vattnet dock från en klar och näringsfattig sjö i Bergslagen.
 
Vi har en 10L hinkpå sjöbotten som sugslangen sätts i. Tas upp varje år för rengöring och vinterförvaring så konstruktionen är enkel. Trycker ned bottenventilen i hinken och ned på botten, fixerar sedan den vågrätta slangdelen med två "betonghinkar" som står på botten och ett rep om slangen.
Sugslangen har en 90gradersvinkel och sedan ca 1m slang ned till bottenventilen, vanlig 32mm PEM-slang.
 
Självaste huvudproblemet är var ju att vattenspridaren sätter igen?

Istället för att försöka mecka med filter, vilket kan vara besvärligt så föreslår jag att du skaffar en vattenspridare som inte är känslig för lite skräp i vattnet.

http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?art_nr=807&bigimg=1

Du kan även köpa en liknande modell på Biltema för 40spänn och prova innan du köper en "riktig" på Gardena.
 
  • Gilla
smartpool
  • Laddar…
Å så här gjorde jag...
Lindade detta http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308817000 (nästan alltihopa) runt backventilen. Hände upp backventilen i en liten flytboj så att den hänger 10cm under vattenytan. Funkar fint och ungarna gillar att det kommer "varmt" ytvatten ur spridaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.