Undrar om någon har erfarenheter av vattenfelsbrytare som man sätter på inkommande vattenledning och som bryter vattnet vid läckage mm.
Har kikat på flera men den som är billigast verkar vara http://www.comtech-control.com/ där man kan koppla på trådlösa larmsändare för läckage och inbyggd droppdetektor i ventiln.
Någon som har denna eller har åsikter ??

Ringde företaget igår och enl honom skulle man via Länsförsäkringar få rabatt på försäkringspremien, dock något som Länsförsäkringar dementerade..
 
ingen??
 
Är det ingen som kan svara på frågan om VFB (kallas den så?)? Är det inte vanligt med VFB i nybyggnationer och rust?

//Patrik
 
Verkar väldigt tunnt med info hittills. Någon borde ju fått detta installerat tycker man.
 
Jag har läst om sådana, min personliga reflektion som är (nästan) helt amatörmässig, är att en elektriskt styrd ventil som i princip aldrig motioneras löper stor risk att inte fungera när den väl skall stänga efter säg 15 år. Beläggningar etc kan få den att fastna.

Nu är det fullt möjligt att detta är något som tillverkarna av dessa brytare tar hänsyn till (men jag tvivlar). I mer proffsiga sammanhang (ex. automatiska bromsar till tåg) så provar man ventilerna hela tiden. Har för mig att det är 20ggr per sekund på tågen, dvs systemet bromsar lite, och mäter att trycket i bromsledningarna förändras. bromsningen är dock så kortvarig att ingen mekanisk bromsverkan uppnås.
 
Ja en reflektion. Läste om en ventil som stängde och öppnade 1 gång om dagen. Kommer dock inte ihåg vilken. Men det är ju inte jättesvårt och motinera den ett par ggr om året. Du har ju säkerhetsventiler i ditt hus som också behöver motineras för att inte fastna eller?
 
Jag har sedan 8 år en radiostyrd avstängning av inkommande vatten i vårt sommarhus. Produkten är från Comtech-Control och har fungerat bra under denna tid. Vi har en avstängningsknapp innanför dörren och stänger av vattnet då vi befinner oss på annan ort. Den automatiska läckagevakten som man kan komplettera med fanns inte då jag installerade vår avstängning men det är ju ett utmärkt komplement som jag funderar på att installera.

På min borde-göra-lista finns även att installera en läckagevakt i huset i stan. I vintras gick den fryssäkra vattenutkastaren från Mora sönder och det forsade vatten utanför huset då vi kom hem från landet.
 
Kan inte rekommendera Comtech control och vill varna för deras vattenlås . Köpte deras vattenlås via ett erbjudande hos försäkringsbolaget 2008 installerades av en VVS firma samtidigt som jag bytte till en ny panna i huset (comfortzone).

Mitt vattenlås funkade knappt två år - själva ventilen är okej är en vanlig standard ventil men blev något fel på elektronikstyrningen som gjorde att magnetventilen stängde så fort jag släppt på öppna knappen när vi kom in i huset (Modellen som jag hade var den med fjärrstyrt lås och dropdetektor). Efter samtal med comtech kontroll så konstaterades att elektronikboxen var defekt och att jag skulle skicka in den så att dom kunde titta på den - skickade den rekommenderat för 150kr för att vara säker på att den kom fram - efter några veckor så hade jag ett samtal med dom och då sa dom att dom inte hunnit titta på den, efter ytterligare några veckor och inte hört något så ringde jag och då visste dom inte vad som hänt men "skulle undersöka detta och komma tillbaka" - efter ytterligare veckor så ringde jag dom igen nu var dom oförstående men lovade att skicka en ny styrbox. Sedan har jag ringt och påminnt dom 7-8 ggr skickat mail mm och comtech lovar alltid att dom skall skicka en ny men det händar alldrig någonting. Dagarna innan julafton 2010 när jag gett upp så ringde dom upp och döm av min förvåning och då ursäktade sig och sa att dom skulle skicka boxen - men sedan hände som vanligt ingenting, Ringde dom sista gången i sommras 2011 och dom lovade att skicka ut en box men händer ingenting - nu har har jag gett upp och får bli att köpa ett nytt lås från en mer seriös leverantör.

Drar slutsatsen att dom ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet eller så har dom noll koll på support sidan eller sina kundkontakter och kundvård. Att dom inte svarar på mailen eller sett mailen som man skicka till dom skyller dom på fel på mailservern.

Har alldrig varit med om något företag som är så dåliga på att hantera sina kunder som comtech kontroll och för den som skall köpa ett vatten lås så rekommenderar jag att betala mera och köpa från ett mera seriöst företag.

Om deras produkt är bra eller dålig kan jag inte säga någonting om - min gick iallafall sönder efter två år efter att används dagligen vid in/utgång från huset...

/Michael
 
Redigerat:
Oj Michael det låter verkligen inget vidare. Måste tyvärr erkänna att det var precis den känslan jag fick när jag pratade med en av dom på telefon. Vad jag än sa så visste han bättre, trots att vi på jobbet komemr i kontakt med både flödesmätare och vattenventiler. Dom hade bla samarbete med Länsförsäkringar med premiereducering..när jag pratar med Länsförsäkringar har inte det förekommit. Inte där vi bor iaf.
Ja med sån support är det inget vidare kul. Tack för att du skrev.
Verkar inte vara så många som köpt av dom, inte som är inne på detta forumet iaf då få har kommentarer.
Jimmy
 
Ingen mer som har erfarenhet av Comtech eller annat tillverkare. Bra eller dåliga erfarenheter!!
Hörde med Folksam så sent som idag att de ger 10% på premien på villaförsäkringen..
 
Jag har sedan ett och ett halvt år en leakomatic vattenfelbrytare. Den fungerar utmärkt, precis som den ska. Den har hjälp mig att visa på en läckande nedgrävd slangkoppling för sommarvatten och en droppande avstängningskran på en WC-stol.
Jag ville koppla hemma/borta-knappen till larmet men det godkände inte larmleverantören. Istället drag jag sladd och satte en knapp bredvid ytterdörren. Det enda negativa jag kommer på är att dropplarmet kan gå igång mitt i natten och att man måste tänka på om disk- eller tvättmaskin går innan man lämnar huset och ska slå på borta-läget.
 
Trådlyft!

Jag också blivit erbjuden vattenfelsbrytare via försäkringsbolaget men jag tycker att det låter krångligt att behöva kontrollera att inte tvätt- eller diskmaskinen går varje gång man lämnar huset. Det är flera extra moment som ska till, och jag kan ge mig tusan på att jag kommer att råka avbryta disk och tvätt ganska ofta.

PeGe -hur upplever du det?

Går det att göra enklare på något sätt?
 
Såg denna tråd och blev genast intresserad, perfekt att ha som säkerhet då man är borta längre perioder ibland. Men 8900kr fick jag pris på en WaterFuse vid en snabb googling! Går det inte att hitta en liknande lösning för ett vettigare pris?
 
Försäkringsbolagen kan ofta sponsra. Här är ett exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.