Efter en incident med trädgårdsslangen här om dagen så väcktes åter igen tanken att installera en vattenfelsbrytare. Förra gången jag kollade på detta något år sedan, så var alternativet en "dum" vattenfelsbrytare som inte är uppkopplad (t.ex. Vatette, Leakomatic, WaterFuse, Nordia), eller en som är uppkopplade, men kräver internet och bygger på cloud lösningar (t.ex. GROHE, Phyn, LK).
I grunden har de alla mer eller mindre samma funktion (med vissa undantag), bryter vid stort plötsligt flöde, läckage mätning någon gång per dag, etc. En del går även att koppla mot hemlarm så att vatten stängs av om larmet är påslaget, eller att hemlarmet kan larma vid vattenfel.
Men, vad jag kan se så fyller ingen av dessa mina önskemål. Det jag letar efter är:
* Koppling till hemlarm så att vattnet stängs av om hemlarmet är påslaget. Eller ännu bättre, att den går att koppla lokalt till en HA instans så att HA instansen kan stänga vattnet vid rätt kriterier.
* Att fel går att utläsa när brytaren slår till. Med fördel koppling till HA eller MQTT buss så att man fritt kan koppla till olika push notiser (mobil, mail, fysiskt larm, etc). Skulle såklart gå att lösa via hemlarmet som i sin tur är kopplat till HA
* Utläsning av mätdata. T.ex. kunna få in vattenförbrukning och vattentryck i HA, men även resultatet av läckagemätningarna.

Det absolut bästa hade varit en vattenfelsbrytare som har ethernet eller wifi anslutning och en lokal endpoint som man kan prata med (typ HTTP(S)). Men det verkar inte finnas? Vill absolut inte ha en som är cloud ansluten, dels av säkerhetsskäl, men framförallt för att jag inte vill förlita mig på att deras servar finns online om 10-15 års tid, och att man behöver göra "reverse-engineering" på deras APIer!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

H
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Krångla inte till det. Köp något som fungerar över tid utan appar som slutar att fungera över tid.
Köp denna. Kom ihåg att du får 10 % på villaförsäkringen med en vattenfelsbrytare installerad.
[länk]
Mmm får väl kanske bli så, men det är ju så jäkla synd att det ska behöva vara så 🤬. Ytterligare ett problem som jag tror jag glömde nämna var att vi har automatisk bevattning (tomater och andra grönsaker). Misstänker/orolig att vattenfelsbrytare kommer krångla när den slår till... Hade varit gött om man kunde aktivera "ökat flöde" funktionen via binär ingång...
Angående rabatter, såg att Folksam och Länsförsäkringar ger 10%, dessvärre ger inte mitt bolag det 😟 dessutom kommer de väl säkert kräva att någon med säkert vatten intyg installerar den.
 
H
Den lär sig dina behov hur du förbrukar vatten / tider hur länge osv.

Det räcker att den är installerad av vvs'are när jag ringde folksam så jag fick mina 10 % på försäkringen. Inga bilder eller något sånt behövdes skickas in.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
H
Att tvätta bilen med läckande slang fungerar inte kan jag intyga mellan schamponeringen. Men här är.funktionen.

  • Automatisk anpassning till bostadens tappvattensystem​
  • Kontinuerlig och självlärande övervakning​
  • Upptäckter både dropp- och flödesläckage​
  • Vattentillförseln stängs av vid onormala flöden och tryckfall​
  • Inga vattendetektorer behövs​
  • Enkel att installera​
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Den lär sig dina behov hur du förbrukar vatten / tider hur länge osv.

Det räcker att den är installerad av vvs'are när jag ringde folksam så jag fick mina 10 % på försäkringen. Inga bilder eller något sånt behövdes skickas in.
H H-Thomasson skrev:
Att tvätta bilen med läckande slang fungerar inte kan jag intyga mellan schamponeringen. Men här är.funktionen.

  • Automatisk anpassning till bostadens tappvattensystem​
  • Kontinuerlig och självlärande övervakning​
  • Upptäckter både dropp- och flödesläckage​
  • Vattentillförseln stängs av vid onormala flöden och tryckfall​
  • Inga vattendetektorer behövs​
  • Enkel att installera​
Ja, Vatette verkar vara väldigt generösa med information om hur deras implementation är gjord, följande finns i manualen:
Text om övervakning av långt och stort flöde, funktion förvarning, formel, hänvisning till sida.
Så ja, min bevattning borde klara sig utan problem (max någon minut i stöten).
Vatette verkar ju helt klart verkar vara den bästa kandidaten just nu, går att koppla till larmet för larm och bortaläge. Jäkligt synd att man inte kan komma åt mätdatan och att den är sanslöst dyr. Med det sagt, man blir ju nyfiken på hur kommunikationen ser ut mellan sensor/motor delen och styrenheten...
 
Jag har grohes. Undrar om man verkligen måste koppla den till molnet. Men ska man ha ut data måste man nog det. Och den verkar inte officiellt integrera mot HA. Tyvärr. Inte heller då att man kan styra den mha larmet. Tyvärr igen. Min köptes när jag var orolig för att våra rör var gamla och borde bytas och låg i låda länge (2-3 år tror jag). När jag väl satte dit den så bytte jag också de gamla rören. :D
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Blev en Vatette till sist:
VVS-installation med kopparledningar, cirkulationspump och ventil på ett betonggolv nära en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar ju helt klart vara den mest framtidssäkra lösningen. Inget moln mög, eller appar som slutar funka om något år. Med det sagt, jäkligt synd att den inte har nätverksanslutning med lokala apier. Förmodligen för smalt användarfall för att de ska implementera det. Dock borde det gå att plocka ut lite smaskig information från kabeln mellan ventil/sensorer och styrenheten.

En annan störigt sak med den är att motorn låter en hel del, får se om det kommer bli stötande på nätterna när den gör läckagetester.
 
J JSten skrev:
En annan störigt sak med den är att motorn låter en hel del, får se om det kommer bli stötande på nätterna när den gör läckagetester.
Tycker du att den väsnas mer än vad man kan förvänta sig av en motorventil? Jag funderar också på en sådan här pjäs.
 
svartöra svartöra skrev:
Tycker du att den väsnas mer än vad man kan förvänta sig av en motorventil? Jag funderar också på en sådan här pjäs.
Vet ej, äger ingen motorventil, så har inget att jämföra med. Skulle säga att den låter som ett kraftfullare RC-servo (tänk radiostyrda bilar och flygplan). Som sagt, misstänker att den kommer bli störande i sovrummet som ligger 7-8 meter ifrån och med en dörr mellan (förvisso oftast öppen, men ändå). Lovar att återkomma när den börjar göra läckagetester.
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Har en vatette och ja den låter lite när den gör tester, ibland kan jag höra den och men numer är det sällan. Kan säga att vår sitter i tvättstugan i källaren och sovrummet på entreplan med betongbjälklag mellan planen. Så sitter den i rummet bredvid finns nog en risk att det låter.

Gällande automatisk bevattning, så är nog risken störst att det blir droppläckage och att den kommer varna för det (vilket den gör på natten eftersom den testar då, kan vara störande att vakna av det =)
Har själv missat att dra åt en vattenslang någon gång och sen undrat vad som läcker...
 
Inatt var första natten när brytaren gjorde droppläckagetest, och vad ska man säga, både jag och sambon vaknade alla de tre gångerna. Så den funktionen stängdes av på direkten i morse. Får fundera på om man ska bygga in vattenmätaren, brytaren och kopplingar så att ljudet dämpas något. Måste bara se till så att det blir lite omsättning på luften, och att det är enkelt att montera bort när mätaren ska avläsas eller om man skulle behöva stänga av vattnet.

Vet inte om jag nämnde det tidigare, men det är även så att 15-minuters testet misslyckas. En av engreppsblandarna är starkt misstänkt då den droppar någon milliliter i timmen. Ny insats är beställd.

Har även försökt koppla in brytaren till hemlarmet (SPC4300), så att brytaren automatiskt går in i bortaläge när huset är larmat samt så att jag får notis via larmet vid eventuellt läckage. Har dock inte lyckats med detta ännu, åtminstone syns det inte något i displayen när ingången för bortaläge aktiveras. Fortsättning följer...
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
P
Jag tror det inte är nätverkstrafik mellan styrenhet och sensorerna.
Sensorerna är nog vanliga 4-20mA och de använder säkert var sitt kabelpar i nätverkskabeln och sen ventilen de andra 2 men öppna och kolla hur det är kopplat om du vill styra själv.
 
P PappasHammare skrev:
Jag tror det inte är nätverkstrafik mellan styrenhet och sensorerna.
Sensorerna är nog vanliga 4-20mA och de använder säkert var sitt kabelpar i nätverkskabeln och sen ventilen de andra 2 men öppna och kolla hur det är kopplat om du vill styra själv.
Nä, är nog ingen sofistikerad kommunikation där mellan, utan snarare som du föreslår rena analoga signaler. Hittade följande inlägg som mer eller mindre bekräftar detta, https://www.byggahus.se/forum/threads/vatette-vattenfelsbrytare.382133/#post-3767292 (förutsatt att numreringen i det inlägget motsvarar rj45 kontakterna). Ska gräva vidare i det vid tillfälle. Finns även en "pin-header" på kretskortet utan namn som verkar vara intressant. Man skulle kunna gissa på en UART (eller bara en tråkig programmeringskontakt för produktionen).
 
J JSten skrev:
Inatt var första natten när brytaren gjorde droppläckagetest, och vad ska man säga, både jag och sambon vaknade alla de tre gångerna. Så den funktionen stängdes av på direkten i morse.
Nu har jag en grohe, som dessutom sitter i källaren och vi sover på överplan, så vi skulle inte höra om någon tog en gris av daga i källaren när vi sov men Grohen låter inte (eller den tickar lite när man tappar vatten och jag tror den klickar med en magnetventil när den stryper flödet). Men jag har både bott på andra ställen och där jag bor nu förekommer andra störningar. Man vänjer sig och vaknar inte efter nån eller några veckor. Oftast. Så ge den några veckor så kanske ni inte vaknar. Men visst, det är bra feedback för de som ska välja brytare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.