janwide
Har vattenfelsbrytare. Det känns tryggt men det är svårt att optimera funktionen. Grunden är att man har ett hemmaläge där det tillåts ett längre uttag av vatten. I bortaläget tillåts endast ett kort vattenflöde. Så långt acceptabelt. Problemet är skiftet mellan hemma och bortaläget. Tidigare har vi haft manuell omkoppling med en knapp eller via app i mobilen. Funkar inget vidare när någon av sönerna lämnar hemmet sist. Eller när de kommer hem sent och tar en dusch. Då löser brytaren ut. (Vi har bortaläge nattetid.
Nu har jag kopplat brytaren till två st rörelsesensorer. När en sensor aktiveras ställs brytaren i hemmaläge i tre timmar. Det räcker både för duschar och att köra disk eller tvättmaskin. Under tre timmar tillåts alltså ett längre flöde. I vårt fall 17 minuter.

Är lite nördig (och nervöst lagd) så vill gärna ha lite input hur man skulle kunna optimera detta ännu mer. Kanske en sensor vid varje tappställe? Andra idéer?
 
Intressant fråga. Jag tillhör en av de 4% som också har en vattenfelsbrytare. Har dock en Grohe Sense Guard som inte är så känslig
 
janwide
Får intrycket att Grohe är självjusterande medans Leakomatic, som jag har, måste ställas in manuellt.
Optimalt skulle man vilja att brytaren är av när man inte har behov av vatten. Att den tillåter typ 20 minuter flöde när man duschar. Kanske 100 sekunder när man kör disk, tvättmaskin eller för handtvätt och vid matlagning. Och detta helst utan att man behöver trycka på knappar eller annat.
(Vid vattning eller andra större uttag ställer man brytaren i pausläge.)
 
janwide janwide skrev:
Får intrycket att Grohe är självjusterande medans Leakomatic, som jag har, måste ställas in manuellt.
Optimalt skulle man vilja att brytaren är av när man inte har behov av vatten. Att den tillåter typ 20 minuter flöde när man duschar. Kanske 100 sekunder när man kör disk, tvättmaskin eller för handtvätt och vid matlagning. Och detta helst utan att man behöver trycka på knappar eller annat.
(Vid vattning eller andra större uttag ställer man brytaren i pausläge.)
Grohe ska vara självlärande under tre veckor tror jag och sedan även under tiden den används. Skulle vilja ha den ihop med larmet men icke sa Nicke (Verisure) och Grohe som säger att man ska ha vatten fastän strömmen är av
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Går den att integrera i home assistent?
 
janwide
Jag vet inte mycket om HA, men det borde gå. Leakomatic har två ingångar där man kan växla mellan olika inställningar med brytande relän. Jag använder Tellstick och 2 st Nexa AN-179. Ena ingången styrs av en läckagevarnare under diskmaskinen. Den stänger av vattnet vid läckage. Den andra ingången växlar mellan hemma och bortaläge och styrs av rörelsesensorer. (När de triggas ställs den i hemmaläge i tre timmar.)

Vet inte om HA till och med kan kopplas direkt till Leakomatiken utan relän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.