Våran vattenfelsbrytare (Vatette) larmar titt som tätt för droppläckage, dvs vattenledningarna tappar trycket. Jag har stängt ventiler, blandare, och sett över kopplingar men hittar inget synligt läckage. Vad kan det vara som läcker?

Trycket börjar vid ca 5 bar och sjunker under 15 minuter till cirka 2-3 bar. Blandare och wc är cirka 10 år gamla.
 
jag skulle kolla wc-stolen och ev säkerhetsventil till varmvattenberedaren
 
Tack för tipset, wc stolens avstängningsventiler har jag stängt och det larmar fortfarande. Säkerhetsventil på vvb finns det ingen, det finns ingen vvb.
 
Skriv gärna vad felet var när du hittar det
 
Det var en läckande duschblandare med ett mycket litet läckage så det var svårt att se.
 
Har ni fjärrvärme?
Prova att spola varmt vatten i kranarna, stäng sedan ventilen för inkommande kallvatten till varmvattenväxlaren, stäng sedan av inkommande vatten. Nu bör du inte få något larm.


Vi har vattenfelsbrytare ”waterfuse” samt fjärrvärme, den betedde sig exakt så innan vi bytte alla vattenledningar, från koppar till plast (RiR). Anledningen var att när varmvattnet svalnade så tog det mindre plats å trycket i varmvattenledningarna sjönk, å då fylldes det på med lite kallt vatten å trycket i kallvattenledningarna sjönk.
Ja, det är inte mycket men det lilla räcker.
Jag provade nämligen att inte använda något varmvatten på flera timmar innan avstängning av vattenfelsbrutaren, skrev ner vilket tryck som registrerades, var borta flera timmar, kollade trycket igen innan jag satte på vattnet igen, oförändrat tryck.
 
Efter byte av insatsen i blandaren så får vi inget larm längre, vi har Vatettes vattenfelsbrytare och det tog en stund att lokalisera felet:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.