Jag skall installera en vattenfelsbrytare (elektronisk ventil) som skall kopplas ihop med mitt knx-system. Jag behöver inte så mycketfunktionet (läckagelarm har jag redan kopplade till knx-systemet så det är främst av- och på-funktionen som jag behöver).

Vad har ni för erfarenheter, någon av tillverkarna som är bättre eller sämre på något speciellt? Något jag bör tänka på?

http://www.vatette.se/
http://prevecta.se/produkter/
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av de två du nämner, men kör däremot Danfoss DN20 på min utekran.
Utekranen (en utkastare), styrs med hjälp av en zwave puck, har funkat mycket bra. När rörmokaren var här pratade vi även om att installera en för inkommande, dock har det inte blivit av ännu.

Dock måste du har grövre dimension på inkommande vatten.

Om du ska ta hjälp av en rörmokare att installera, är det kanske enklast att be hen skaffa fram lämplig modell.
 
vespaman skrev:
Har tyvärr ingen erfarenhet av de två du nämner, men kör däremot Danfoss DN20 på min utekran.
Utekranen (en utkastare), styrs med hjälp av en zwave puck, har funkat mycket bra. När rörmokaren var här pratade vi även om att installera en för inkommande, dock har det inte blivit av ännu.

Dock måste du har grövre dimension på inkommande vatten.

Om du ska ta hjälp av en rörmokare att installera, är det kanske enklast att be hen skaffa fram lämplig modell.
Tack! Japp, en rörmokare får installera (jag blev bara osäker när han kontrade mitt förslag på Waterfuse med Vatette - men det verkar inte vara så stor skillnad på dem och jag har nu fått bekräftat att båda ventilerna kan styras av mitt knx).

Jag har idag beställt en Vatette (eftersom det inte verkar vara någon större skillnad så då får rörmokaren bestämma :) ).
 
Danfoss-varianten ser ju väldigt intressant ut - inte minst pga priset (drygt 2000 att jämföra med 7-8000 för Vatette och Waterfuse).
 
Oj, 7-8000 ... Det var väl mycket! Beror det på att dom har inbyggd "intelligens" måntro? Eller är det bara själva ventilen?
 
Tror det inkluderar läckagekontroll i det priset. Men det är ändå mycket pengar och sen tillkommer ju installation, både rörmokare och elektriker som kopplar till knx-en. Men eftersom det varit flera vattenläckor i huset (brf) och detta är en känslig fråga i föreningen, kan det vara värt det för stt kunna sova lite bättre (så att iaf min lägenhet inte orsakat någon smärre katastrof).
 
RilleRock
ccf skrev:
Tror det inkluderar läckagekontroll i det priset. Men det är ändå mycket pengar och sen tillkommer ju installation, både rörmokare och elektriker som kopplar till knx-en. Men eftersom det varit flera vattenläckor i huset (brf) och detta är en känslig fråga i föreningen, kan det vara värt det för stt kunna sova lite bättre (så att iaf min lägenhet inte orsakat någon smärre katastrof).
Det kan jag förstå.

Annars normalt sätt kör man på endast på ventilen som styrs via inbrottslarmets läge.
Väldigt vanligt på bla kommunala anläggningar.
 
Vad händer om strömmen går när vattnet är avstängt? Går det att slå på Vatetten/Waterfusen manuellt när man kommer hem - om strömmen då ännu inte hunnit komma tillbaka?
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Iden är ju bra, jag har kikat på detta tidigare, då man ju absolut inte vill få en vattenskada... men det jag funderar på är, om man ständigt slår av "huvudkranen" och sen tex diskmaskin eller tvättmaskin går när man lämnar hemmet, är inte risken att man får problem med dessa maskiner, plus att när man sen kommer hem så har dessa tömt trycket i systemet och man får "skit" från avstick i systemet som sköljs runt, samt risk för tryckvågor när ventiler slås på?

En annan risk skulle kunna vara att nån öppnar en kran när inget vatten kommer, glömmer stänga och sen när vattnet slås på så står det och spolar.

Hur säkert är detektionsdelen i systemet över tid?

Så man inte inför ett komplext system som har sämre tillförlitlighet än resten av systemet och dessutom tillför nya risker?
 
Gällande TM,DM så beror det på hur intelligenta dom är, vissa stannar i programmet när den känner av att det inte kommer något vatten.

Någon tryckvåg blir det inte även om trycket är nere på noll när ventilen öppnar, anledningen är att ventilen öppnar/stänger sakta, det tar ca sex sekunder för ventilen att öppna/stänga.
 
Sen finns det väl en möjlighet till tidsfördröjning av avstängningen just för att kunna köra klart TM - DM?
 
En fördröjning eller typ z-wave (eller som TS tänkt knx) som ser till att den inte går igång innan tvätt/disk gått klart löser ju det. Med larmintegration så är man ju iallafall säker på att inte få en stor vattenskada när man är borta en längre tid. Om läkagedetektionen funkar antar jag den stannar systemet vid små läckor, men inte vid stora, när man är hemma? För det är väl det den försöker detektera, att det är en väldigt låg förbrukning? Eller en väldigt lång, men tex långdusch eller vattenspridare måste ju gå att använda utan att den fimpar?
 
Det finns några olika typer.
Vissa mäter konstant flödet, om flödet legat lika under längre tid så löser den ut.
Vissa mäter om trycket minskar när ventilen är stängd.
Vissa har externa fuktlarm som man kan lägga tex vid diskmaskin och om fuktlarmet larmar stänger ventilen.
Vissa har kombination av ovanstående.

Waterfuse har så man kan fördröja avstängningen 1, 2, 3 eller 4 timmar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.