Vattenfall har för avsikt att riva befintlig luftledning och i stället gräva ner ledningen.
Problemet är att min grannfastighet som ligger på en ö i dag med samma luftledning.
Har vattenfall rätt att gräva ner och förlägga elkabeln till grannfastigheten över min tomt?
För att sedan dra en sjökabel över till grannens ö
På den tilltänkta sträckningen består min tomt av berg i dagen och skulle i så fall innebära sprängning och stor förstörelse av vår tomt. Alternativt förläggning ovanpå berg i rör eller överfyllnad, vilket också skulle förändra markförhållanden.
Förmodar att det behövs marklov för sådana ingrepp i stadsplanerat område.
Till saken hör att enligt detaljplanen så finns det ett U-område över min fastighet genom vatten utanför brygga med båthus/bastu där i dag är draget vatten och avloppsslangar till grannfastigheten.
Är det inte så att Vattenfall tvingas nyttja detta U-område.
 
Om vi antar att nuvarande ledning finns där med stöd av en ledningsrätt. Så är då frågan om den ledningsrätten per automatik inkluderar en annan typ av dragning av ledningen. Det tror inte jag att den gör. Men troligen kan Vattenfall lätt få ledningsrätt för den nya dragningen iom. att det finns en bef ledning över fastigheten redan idag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi antar att nuvarande ledning finns där med stöd av en ledningsrätt. Så är då frågan om den ledningsrätten per automatik inkluderar en annan typ av dragning av ledningen. Det tror inte jag att den gör. Men troligen kan Vattenfall lätt få ledningsrätt för den nya dragningen iom. att det finns en bef ledning över fastigheten redan idag.
Tack för svar!
De har säker ledningsrätt för nuvarande befintlig luftledning.
Min undran är om det medger att i ett nytt förfarande gräva ner och förstörande ingrepp på vår tomtmark?
Eftersom det finns ett U-område enligt detaljplan så borde Vattenfall hänvisa till denna.
Är inte det som andemeningen med U-området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.