Hej,

Ska dra lite vatten i en friggebod till ett litet kök (ho och blandare, etc.) och en varmvattenberedare, tänker mig att det finns något enklare system idag än kopparledningar. Behöver inte vara snyggt, utan ser hellre att det är enkla kopplingar.

Så till min fråga, vad är det enklaste och smidigaste rörsystemet som finns idag för att göra sådana här kopplingar själv?

Mvh,
Daniel
 
Googla på PEM slang.
Tänk på risken med frysning vintertid!
Antingen gräv ner frostfritt eller väljer elvärme i eller på utsidan av röret den behövs bara vid tjäle i marken.
Den andra metoden är att vinterställa tömma på vattnet och då bör man tänka på fallet eller kunna blåsa med luft.
 
Fast PEM slangen är väl mest för nedgrävning till stugan.
Enklaste att dra inomhus är PEX. Du kapar med en vanlig sekatör (har för mig att Jula eller Biltema har en sax för ändamålet för typ 50kr).

Välj kopplingar av samma fabrikat som slangen. LK alupex är styv och kan bli nästan lika ”snyggt” dragen som kopparrör. Den bockas med en speciell spiralfjäder som gör att den behåller formen vid bockning.
 
A arcile skrev:
Så till min fråga, vad är det enklaste och smidigaste rörsystemet som finns idag för att göra sådana här kopplingar själv?
Jag missuppfattade dit behov, jag trodde du skulle ha vatten ut till Boden.
Skall det inte vara synligt och snyggt så är det pex som gäller, glöm inte 90° stöd för att få det rakt snyggt utan spänningar på kopplingar.
Här ser man vad stöden gör för böjar.
En blå elektrisk pump med rörledningar, mätare och ventiler i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[/QUOTE]
 
Redigerat:
Stort tack, spanar in PEX!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.