Halloj! Är så att i somras så tog vi beslutet att renovera 2 rum så vi tömde ut vattensystemet till elementen, och plockade ner dem berörda elementen, nu när vi i början på november satte upp elementen och fyllde på med vatten i systemet. Men när vi skulle lufta elementen så kommer det varken luft eller vatten ur sagda element, någon som kan ha någon aning om vad som är fel eller behöver jag bita i det sura äpplet och ringa in en rör rensare?
 
Har ni öppnat ventilen/termostaten till elementen?
 
Immobil Immobil skrev:
Har ni öppnat ventilen/termostaten till elementen?
Inte skruvat upp dem, men jag har joggat pinnen som sitter inuti termostaten men funderar på om det kan ha något på packningen inuti pinnen
 
Ventilen i termostaterna kan ha torkat och fastnat i stängt läge.
 
  • Gilla
Zedic
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ventilen i termostaterna kan ha torkat och fastnat i stängt läge.
Okej ska absolut titta på det, jag återkommer om det löste problemet :)
 
Immobil Immobil skrev:
Ventilen i termostaterna kan ha torkat och fastnat i stängt läge.
testade det som du skrev men det gjorde ingen direkt skillnad tyvärr

Den delen som är markerad är varm och resten är kallt båda dem rören som leder in i elementet är varma och vid termostaten är det varmt.

När jag sitter vid elementet så kan jag höra hur det droppar i dem, men dock så får jag varken ut vatten eller luft när jag skruvar av "luft hatten"

Blir snart gråhårig på detta
 
  • Ett element med en del markerad i rött som är varm, resten kallt, och termostat synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det kommer varken vatten eller luft ur ventilen när du luftar har du nog för lite vatten i systemet (eller så ventilen övermålad).
Kolla trycket i värmesystemet och fyll på vid behov. Lufta sedan elementet.
 
  • Gilla
Skånepöjk och 1 till
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Om det kommer varken vatten eller luft ur ventilen när du luftar har du nog för lite vatten i systemet (eller så ventilen övermålad).
Kolla trycket i värmesystemet och fyll på vid behov. Lufta sedan elementet.
Tack för din kommentar :),
Systemet är fullt, har spolat flera gånger i systemet tills det rinner i Skvaller-röret, då detta hus verkar ha haft en tidigare "hobby" som hemmafixare så hittar jag tyvärr ingen tryckmätare någonstans, vårat hus känns lite som renovera själv med Mulle meck , så vet inte om det är så att det kanske är dags att ringa rör pularen, men det som är skumt är att dem 2 elementen har fungerat felfritt tidigare, tänkte på om det kan ha att göra med en tidigare läcka som uppkom för ett år sedan då det var ett gammalt expansionskärl på vinden som var bortkopplat men som inte hade tömts på vatten, så hade en röris här då som fixade det och det kanske redan var då som något hände?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.