A
Hej!

Vad är billigast - sätta in vattenburna element på fritidshus på 100kvm eller vattenburen golvvärme i plattan?

Och vilket av dessa två alternativ ger mig billigast elräkning tro?

Eller fungerar det att enbart ha en luftluftvärmepump och två kaminer? EDIT: tänkte ha självdrag - så då kanske inte det går va?

Ha det fint och tack på förhand. :)
 
På fritidshus så är ju luft/luft billigast utan tvekan, (fungerar bra ihop med självdrag) golvvärme är dyrare än element, kanske inte slangen, men med kopplingar och fördelare så drar det iväg.
 
A
Stort tack för svar! :) Kan luft/luft och två kaminer vara nog på 100kvm med självdrag tro? :)
 
Du måste ju fortfarande ha något som värmer vattnet, det bestämmer ju hur mycket det kostar att driva... Element eller golvvärme är ju bara hur man värmer.. Men ska det gjutas platta så golvvärme utan tvekan..
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du måste ju fortfarande ha något som värmer vattnet, det bestämmer ju hur mycket det kostar att driva... Element eller golvvärme är ju bara hur man värmer.. Men ska det gjutas platta så golvvärme utan tvekan..
Tack för ditt svar! :) Du menar att golvvärme är billigaste sättet att värma upp om man göra en platta? Eller vad menar du? Sorry att jag är trög. :)
 
Jag vet inte vilket som är billigast, men med ett varmt golv får man värmen upp i fötterna och in i kroppen, så det _känns_ ofta varmt även om luften i rummet är lite svalare. Jag älskar min golvvärme. Men element ger mindre kallras vid fönster.
 
  • Gilla
Englund888
  • Laddar…
MrZero skrev:
Tack för ditt svar! :) Du menar att golvvärme är billigaste sättet att värma upp om man göra en platta? Eller vad menar du? Sorry att jag är trög. :)
Nä jag menar att varken element eller golvvärme blir varma av sig själva, det måste ju finnas någon slags panna/värmepump som matar dom..
 
A
Stort tack för era svar! :)

Om jag har luft / luft värmepump och kamin + kompletterar med element i extrema fall - och har elgolvvärme på badrummet vid extrema fall också - tror ni det är en bra lösning för ett fritidhus hus som man ska kunna vara i året runt? 100kvm som sagt.

Sen angå varmvattenberedare - vad är smarast där om man vill ha det enkelt och billigt? Tror ni det här är ett bra alternativ då? https://www.bygghemma.se/hus-och-by...redare/varmvattenberedare-nibe-f110/p-1058541
 
MrZero skrev:
Stort tack för era svar! :)

Om jag har luft / luft värmepump och kamin + kompletterar med element i extrema fall - och har elgolvvärme på badrummet vid extrema fall också - tror ni det är en bra lösning för ett fritidhus hus som man ska kunna vara i året runt? 100kvm som sagt.

Sen angå varmvattenberedare - vad är smarast där om man vill ha det enkelt och billigt? Tror ni det här är ett bra alternativ då? [länk]
En varmvattnberedare med värmepump. Förbrukar ni så mycket varmvatten i ett fritidshus?

Annars vattenburet värmesystem i ett friridshus är alltid en ängslan över att något stannar och ledningarna fryser sönder.
 
MrZero skrev:
Stort tack för era svar! :)

Om jag har luft / luft värmepump och kamin + kompletterar med element i extrema fall - och har elgolvvärme på badrummet vid extrema fall också - tror ni det är en bra lösning för ett fritidhus hus som man ska kunna vara i året runt? 100kvm som sagt.

Sen angå varmvattenberedare - vad är smarast där om man vill ha det enkelt och billigt? Tror ni det här är ett bra alternativ då? [länk]
Det där låter stökigt. Du har eg två grund alternativ, en dyrare men trevligare uppvärming med vattenburet, element eller golv går nog på ett ut i kostnad, för att skapa och skicka runt varmt vatten till en låg kostnad har du normalt berg/jord värme, fjärrvärme eller en luftvatten pump. Det är en dyr men långsiktig och bekväm lösning, den ökar sannolikt också värdet på ditt hus i samma storleksordning som investeringen (ett par hundra tusen). Den andra är billigare luft luft pump + stöttning av tex några elradiatorer och tex elektrisk (billig) golvvärme i hall och badrum. Båda lösningar går att kombinera med tex kamin. Sedan finns det riktiga lyx varianter där du även har återvinning i ventilationen (ftx) mm, men det är nog överkurs här.
 
Golvvärme vattenburen kräver lägre temp än radiatorer, antifrys i systemet så är det lugnt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
MrZero skrev:
Eller fungerar det att enbart ha en luftluftvärmepump och två kaminer? EDIT: tänkte ha självdrag - så då kanske inte det går va?
Hur är det med isolering i golv, väggar och tak? Och fönster?

Vi värmde vårt 108 kvm hus i 8 år med enbart LLVP + FTX-ventilation och enstaka brasor i kaminen.
Men det var i södra Halland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.