Jag har nu målat flera gånger med vattenburen alkydfärg. Jag tycker den är värdelös. Den täcker väldigt dåligt och är väldigt dyr. Senaste köpte jag Jotuns Supreme Finish. Kostade 325 inklusive brytning för 0.75 liter, glans 80. Jag har provat även andra färger och det är samma sak oavsett märke.

Jag målade nyss panel och några ställytor. Jag grundade med Jotuns vattenburna Kvist- og Sperregrunning 2 ggr med roller + utstrykning och strök 2 gånger med lackfärgen. Trots detta syns fortfarande kvistarnas mörka färg igenom. Jag har tidigare grundat med alkyd och då slapp man både fiberresning och kvistarna syntes aldrig igenom.

Inte nog med det. Den blanka färgen är inte alls blank som alkydfärg, den glittrar snarare. Vattenburen alkyd flyter heller inte ut på samma sätt.

Sammanfattningsvis tycker vattenburna färger enda fördel är att de inte luktar, men annars är de kassa. De är odryga, täcker dåligt och har inte alls samma kvalitet som alkydfärger. Det blir inte heller mindre arbete, det blir betydligt mer, eftersom man måste slipa ned fiberresningen måla 4-5 gånger där det tidigare räckte med 3 gånger. Det blir ju också dyrare.

Varför envisas uppfinnare att komma med nya försämrade versioner av allt.
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
AndreasElin skrev:
Varför envisas uppfinnare att komma med nya försämrade versioner av allt.
Ja fyfasen för nya grejer, tacka vet jag T-ford och ånglok!
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Högglansig lackfärg?

Prova TEKNOS FUTURA 90 och späd med kanske 5% lacknafta.
Blir aningen rinnig, men inget poblem om man är medveten om det.

Flyter ut bra, håller sig öppen hyffsad länge och blänker som den skall.
Har egna goda erfarenheter.
 
nemlan skrev:
Ja fyfasen för nya grejer, tacka vet jag T-ford och ånglok!
I MAD fanns en gång en serie som hette "De kan sätta en gubbe på månen, men de kan inte ..."

De kunde sätta en gubbe på månen på 60-talet, men inte utveckla en vattenbaserad färg som täcker, är hård, och har lång öppentid.
 
OMLAJA skrev:
Högglansig lackfärg?

Prova TEKNOS FUTURA 90 och späd med kanske 5% lacknafta.
Blir aningen rinnig, men inget poblem om man är medveten om det.

Flyter ut bra, håller sig öppen hyffsad länge och blänker som den skall.
Har egna goda erfarenheter.
Hm. Intressant förslag. Ser också att de har en "luktsvag" alkydgrundfärg, Futura 3. Har du provat den? Luktar den mycket eller lite?
 
Vad är det för färgfabrikat du målat med? Jag har använt både Nordsjö och Beckers lackfärg med glans runt 40 och vattenbaserade och de fungerar utmärkt att måla inomhus med.
Däremot så fungerar inte längre mina gamla fina penslar längre utan jag har behövt införskaffa nya som enbart har syntetmaterial i borsten om det ska bli slätt och flyta ut bra, så det är viktigt för ett bra resultatet.
 
AndreasElin skrev:
Hm. Intressant förslag. Ser också att de har en "luktsvag" alkydgrundfärg, Futura 3. Har du provat den? Luktar den mycket eller lite?
Nej, har inte provat. Så ingen aning.
 
Har också målat, mest med med Alcros varianter, och tycker också attdet fungerar bra.
En av deras nyaste, Servalac Exclusiv, upplever jag dock som lite märklig. Den vill bli små bollar när man stryker ut den om man inte stryker väldigt långsamt.
 
AndersS skrev:
Vad är det för färgfabrikat du målat med? Jag har använt både Nordsjö och Beckers lackfärg med glans runt 40 och vattenbaserade och de fungerar utmärkt att måla inomhus med.
Däremot så fungerar inte längre mina gamla fina penslar längre utan jag har behövt införskaffa nya som enbart har syntetmaterial i borsten om det ska bli slätt och flyta ut bra, så det är viktigt för ett bra resultatet.
Men nu pratar vi om vattenburna alkydfärger. Jag har har också provat Beckers Elegant Aqua och de täckte väl ganska okej. Förövrigt är det lättare att nå bättre resultat med glans 40 än glans 80 som de vattenburna alkydfärgerna har.
 
AndreasElin skrev:
I MAD fanns en gång en serie som hette "De kan sätta en gubbe på månen, men de kan inte ..."

De kunde sätta en gubbe på månen på 60-talet, men inte utveckla en vattenbaserad färg som täcker, är hård, och har lång öppentid.
Inte vilken gubbe som helst dock. Det krävdes viss utbildning för att bli astronöt :). Jag förstår din "liknelse", men man får inte glömma att färg är ett yrkesredskap och att det är brukarna som har drivit på utvecklingen av nya färgtyper. Jag som inte har någon erfarnehet av vare sig MAD eller gammaldags lackfärger har aldrig upplevt några problem med vattenfärgerna. En vattenburen alkydoljefärg måste väl fortfarande ha bättre öppentid och bli hårdare än dito akrylatlackfärg?

Som AndersS skriver så gäller syntpenslar också för vattenburna alkyder eftersom naturborst suger upp vatten och torkar ut färgen. Fiberresningen är ett ovälkommet arbetsmoment kan jag hålla med om, men det tar ju ändå några dygn för prylarna att torka igenom när man målat dem så tidsmässigt är det inte någon större förlust.
 
Servalac Exclusive är vattenburen.
 
OMLAJA skrev:
Högglansig lackfärg?

Prova TEKNOS FUTURA 90 och späd med kanske 5% lacknafta.
Blir aningen rinnig, men inget poblem om man är medveten om det.

Flyter ut bra, håller sig öppen hyffsad länge och blänker som den skall.
Har egna goda erfarenheter.
Futura 90 är oljebaserad. Futura 80 är vattenbaserad. Visst det skiljer markant i glans mellan dem.

Vädret nu (i skåne) är för varmt, trots luftfuktigheten, för vattenbaserat. Vänta ett par veckor så kommer resultatet bli bättre. Med vattenbaserad måste du måla lite mer flödigt än olje-dito. Dessutom ej hatta fram och tillbaka. Målar du en list på 2m så hinner det börja torka i ena änden innan du är klar med andra. Min lösning är att spruta den vattenbaserade färgen, med lite övning är det lättare att få jämn täckning som flyter ut.
 
AndreasElin skrev:
Varför envisas uppfinnare att komma med nya försämrade versioner av allt.
Nja det är väl mer så att iom att målare inte vill bli hjärnskadade på jobbet, kolvätena inte är så bra att låta dunsta bort i atmosfären osv osv osv så måste vi ha mindre farliga färger. Tyvärr har väl inte utvecklingen kommit så långt än att de är lika enkla att använda som de gamla lacknaftafärgerna.
 
Jonstorp skrev:
Med vattenbaserad måste du måla lite mer flödigt än olje-dito. Dessutom ej hatta fram och tillbaka. Målar du en list på 2m så hinner det börja torka i ena änden innan du är klar med andra. Min lösning är att spruta den vattenbaserade färgen, med lite övning är det lättare att få jämn täckning som flyter ut.
Allt det där vet jag, men i mitt fall handlade det ju om att jag använde roller (!) för att få dit mycket färg och då täckte det ändå inte efter två lager grundfärg och ett lager lackfärg. Det stod att lackfärgsburken skulle räcka till 8-10 kvm per liter vilket är ren lögn, jag skulle säga hälften på sin höjd.
 
AndreasElin skrev:
Allt det där vet jag, men i mitt fall handlade det ju om att jag använde roller (!) för att få dit mycket färg och då täckte det ändå inte efter två lager grundfärg och ett lager lackfärg. Det stod att lackfärgsburken skulle räcka till 8-10 kvm per liter vilket är ren lögn, jag skulle säga hälften på sin höjd.
Menar du inte ETT lager grund och TVÅ färdigstrykningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.