Nu när hösten kommit och det är dags att dra på värmen i huset dyker det såklart upp frågor...

Jag har precis luftat mina element (vattenburna) och ser att trycket vid pumpen i källaren är kasst. Se bild. Jag har förstått det som att det ska vara 1-2 bar och jag tror att det är den svarta mätaren på bilden som ska stå på det?
Men. När jag vrider på den lilla ratten till höger (som väl är det en ska göra för att få upp trycket), rinner det ut massor med vatten. Inte droppar, utan rinner ganska rejält. Är det fel eller ska jag fortsätta låta det rinna och se om trycket ändras Manometer med lågt tryck och ventil ovanpå en röd expansionskärl i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem i källare med pannor, rör och en mätare på en pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
? Hur ska jag annars göra för att få upp trycket?
 
Det där är över trycks ventilen du har pillat med.
Det ska finnas påfyllning med vred som tar kallvatten in i systemet. Leta efter den.
 
Tack för svar! Något tips på var jag ska leta och hur den ser ut? Är det samma typ som den jag vridit på?
 
Behövs fler bilder från olika vinklar och avstånd!
 
A
Troligtvis är det den som sitter bakom kv o vv på bilden
 
Förtydligande. Den röda pilen visa ”max tryck”. Den svarta står på olika beroende på hur varmt vattnet i systemet är. Så du behöver/ska inte fylla på så att de står på samma.

Så har du maxtryck på 1 så kan den svarta stå på 0,5-0,8 när systemet har normal driftstemperatur. Så inget konstigt med det.
 
Aha! Du menar alltså att jag inte behöver ändra något utan att det ser bra ut?
 
Isolerade rör och en pannanläggning i ett pannrum, med elektriska uttag på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och rörsystem i en pannrumsmiljö med isolerade och oisolerade kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledning med böj och påskruvad avstängningsventil mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I min värld så är den röda pilen börvärdet. Den svarta och röda ska i regel sammanfalla. I det här fallet rör det sig om en el/oljepanna som ska hålla relativt jämn temperatur när den är i drift, så jag skulle säga att trycket bör höjas lite.
Kranen i din nedersta bild skulle kunna vara din påfyllning för att höja trycket.
 
Du kan kolla till det ibland till att börja med. Har vi precis tatt ett bad och vår FLVP får jobba utan elpatroner så kan det vara ner emot 0,5. Normalt står vårt på 1 om den inbyggda VVB är fullt uppvärmd och vår röda pil står på 1,5.

MEN föregående ägare kan också ha pillat ner den röda som referens vad ”den ska stå på normalt” eftersom mätarens rödmarkering börjar på 1,5 (när säkerhetsventilen öppnar).

Så just i ditt fall hade jag nog ändå fyllt upp till 1 eller den röda pilen OM/NÄR er VVB har normal drifttemperatur.

Normalt sett i ett slutet/trycksatt system ska man inte behöva fylla på vatten.

(VVB= Varmvattenberedare)
 
På de hus vi haft har den röda stått på samma som röda markeringen på mätarens skala. MEN jag kan ju ha missuppfattat och att den är tänkt att ställas på det tryck man har normalt. (Ofta omkring 1) Då ska du fylla på tills svarta och röda sammanfaller på din anläggning.
 
Okej, tack för svar! Jag testade att vrida på den nedre svarta ratten och de första gångerna hände ingenting. Men nu plötsligt började det rassla till! Den var väl på dåligt humör. Men nu höjdes trycket så att svart och röd pil typ står på samma. Hoppas på finfin värme i elementen när kvällsvärmen går igång om nån timme :)

Tack för svar, detta är liksom världens bästa forum för en ensam husägare utan vidare erfarenhet, som jag!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Lite info om statiskt tryck, som grundregel vill man ha minst 0,5 bar i systemet. Detta tryck på expansionskärlet ska övervinna det statiska trycket vilket är höjdmetrarna som behöver övervinnas.

Så grund 0,5bar sen 0,1bar per meter är en bra tumregel. Oftast hamnar då en villa på 0,7-1bar beroende på 1/2 vån.

Det du pillade på först är säkerhetsventilen som ska lösa ut om trycket blir för högt
 
  • Gilla
elin747
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.