Hej! Jag kan ingenting om det här, så behöver lite tips. Har en vatten/luft-värmepump med expansionskärl i pannrummet. Kontaktade VVS för ca två år sedan då jag noterat trycket över lag minskar. Dock väldigt väldigt långsamt (antar jag). Kanske 0,2 bar på de år vi hade bott i huset då (ca 3 år). Man konstaterade att det troligtvis var expansionskärlet som började ge upp och bytte detta. Jag frågade om det kunde vara så att det läcker någonstans, men jag fick som svar att har man en läcka i systemet så går det oftast väldigt mycket snabbare för trycket att minska.

Hur som helst så har jag inte tänkt så mycket på det där sedan dess förutom att jag håller lite koll då och då. Nu har det gått ca 2 år sedan vi bytte expansionskärlet och trycket har minskat ca 0,2 bar igen. Har jag ett problem eller är detta hyfsat normalt? Ska man behöva fylla på eller läcker det någonstans. Jag har ett slottsvred på ett element som är lite grönt. Kan det vara orsaken? Jag ser inte att det läcker något vatten eller något sånt någonstans.
 
Är ju typ ingenting. Har du noterat trycket vid samma ute och innetemperatur? När de blir kallt ute ökar trycket då radiatorkretsen blir varmare. Samtidigt sjunker trycket till sommaren.
 
E Emanuel01 skrev:
Är ju typ ingenting. Har du noterat trycket vid samma ute och innetemperatur? När de blir kallt ute ökar trycket då radiatorkretsen blir varmare. Samtidigt sjunker trycket till sommaren.
Jag har lite koll lite då och då som sagt och jag tycker att det generellt minskar. Sen kan trycket absolut gå upp och ner lite, som du beskriver. Så långt har jag förstått att det ska fungera. Men jag kan nästan tycka att nu, när när temperaturen börjar sjunka ute och värmen gått igång lite, att det är nu jag noterar att trycket minskat lite. Borde ju då vara tvärt om rimligtvis?
 
Ärg på vredet/axeln tyder på läckage. Om läckaget är så litet så kanske det räcker att hålla det under uppsikt som du gör. Det går att packa om en slottsventil: https://byggnadsvard.se/renovera-slottsvred-till-element/

Purmo/MMA nytillverkar slottsventiler: https://www.purmo.com/sv-SE/Produkt...kyla/ventiler-for-varme/slottsventil-handvred

Om man ska demontera en ventil som är placerad högt upp i värmesystemet så räcker det med att sänka vattennivån något. Tömmer man systemet helt så kan det ta flera månader att få ur all luft efter att nytt vatten har fyllts på.
 
J JA1334 skrev:
Hej! Jag kan ingenting om det här, så behöver lite tips. Har en vatten/luft-värmepump med expansionskärl i pannrummet. Kontaktade VVS för ca två år sedan då jag noterat trycket över lag minskar. Dock väldigt väldigt långsamt (antar jag). Kanske 0,2 bar på de år vi hade bott i huset då (ca 3 år). Man konstaterade att det troligtvis var expansionskärlet som började ge upp och bytte detta. Jag frågade om det kunde vara så att det läcker någonstans, men jag fick som svar att har man en läcka i systemet så går det oftast väldigt mycket snabbare för trycket att minska.

Hur som helst så har jag inte tänkt så mycket på det där sedan dess förutom att jag håller lite koll då och då. Nu har det gått ca 2 år sedan vi bytte expansionskärlet och trycket har minskat ca 0,2 bar igen. Har jag ett problem eller är detta hyfsat normalt? Ska man behöva fylla på eller läcker det någonstans. Jag har ett slottsvred på ett element som är lite grönt. Kan det vara orsaken? Jag ser inte att det läcker något vatten eller något sånt någonstans.
Är väldigt lite och kvaliten på expansionskärlet är inte dom bästa och har bytt exp-kärl som hållt i en vecka bara efter vi gjort en installation men så lite skulle inte jag oroa mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.