Hej,

sommaren har slått om och därmed börjar tempen sjunka. Likaså hemma hos oss.

Vi har en elpanna som värmer tappvatten och element, dvs vattenburet värmesystem. Bor i radhus med två plan. I vintras installerade vi luft-luft på nedervåningen, men denna orkar inte trycka upp värmen till ovanvåningen. Elpannan är från 1973, med ett vred som jag antar styr vattenpumpen och tre knappar som styr värmeelementen i pannan. Ett element, dvs en knapp räcker att vara itryckt för att få ut tillräckligt med värme för att täcka våra behov. Värmen i elementen (3 nere och 3 uppe) reglerar jag endast med vredet på elpanan för pumpen. Termostaterna på elementet står helt öppna på alla element.

Min fråga till experterna är: kan jag dra ned termostaterna på alla element på nedervåningen och då värma ovanvåningen med radiatorerna och hur påverkar detta total energiförbrukning kontra om alla termostater går på max? Ponera att vredet på elpannan är satt till samma värde i båda fall?
 
B
Ja dra ner elementen där luftvärmepumpen kommer åt att värma. Man behöver ju inte stänga av helt, man kan ju sätta dem lågt så att de öppnar om det t.ex. behövs lite mer värme än vad din LLVP kan ge vid exempelvis -5C.

Hur mycket det ger är väl svårt att säga. Men din llvp har säker cop runt 3, och elpanna 1. Så det blir ju bättre ekonomi i alla fall.

En llvp på övervåningen kanske är något för sig att fundera på. Eller en LVVP som ersätter elpanna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.