Hej.

Har precis köpt ett hus och ska renovera det.

Det är ett hus på 95 kvm boarea och 100 i biyta. Värmekällan är bergsvärme en Nibe fighter.

Har tänk renovera hela köket och badrummet. Vill ha golvvärme i köket i badrummet. Köket är runt 12kvm och badrummet är 4kvm. Både köket och badrummet har vattenburen element.

Det jag undrar över är, ska jag välja vattenburen golvvärme eller el golvvärme vilket rekommenderas.
Blir det vattenburen kommer jag välja kit. Ingen golvvärme man gjuter.
Vilka delar behöver man köpa för vattenburen golvvärme?


För och nackdelar?

Jag kan inte så mycket om det golvvärme tacksam för hjälp.

Ha en trevlig dag/kväll.
 
M
Jag hade valt elgolvvärme i badrum då det är gott att ha varma golv även vår och höst när det vattenburna kanske knapp har startat än. Även mitt på sommaren kan det vara trevligt.
Och då behålla det vattenburna elementet för uppvärmning.
 
Marcussjogren skrev:
Jag hade valt elgolvvärme i badrum då det är gott att ha varma golv även vår och höst när det vattenburna kanske knapp har startat än. Även mitt på sommaren kan det vara trevligt.
Och då behålla det vattenburna elementet för uppvärmning.
Ok. Var i kontakt med nibe idag o frågade om det är ok o installera vattenburen golvvärme i systemet. Inget han rekommenderade. Värme som går i golvvärme är väldigt hög. Men. Pumpen har ett ytterligare system som går köra golvvärme med. Det blir alltså två slingor. Då behöver jag dra nya rörledningar till golvvärmen.

Går det på något sett koppla så man slipper dra nya rör från pumpen till golvvärmen?
 
du får koppla golvvärmen via en shunt så du får ner värmen i slingorna. Du kan använda de befintliga rören till detta, du behöver inte dra nya från pumpen.
Alternativt att du bara kopplar in en termostat, en billigare variant som också fungerar.
 
M
Martin_355 skrev:
Ok. Var i kontakt med nibe idag o frågade om det är ok o installera vattenburen golvvärme i systemet. Inget han rekommenderade. Värme som går i golvvärme är väldigt hög. Men. Pumpen har ett ytterligare system som går köra golvvärme med. Det blir alltså två slingor. Då behöver jag dra nya rörledningar till golvvärmen.

Går det på något sett koppla så man slipper dra nya rör från pumpen till golvvärmen?
Ja det gör det - du sätter en shunt innan golvvärmefördelaren som blandar till- och returvatten för att få ner temperaturen på vattnet. Blandningsförhållandet ställer du in själv och sedan sköter den sig automatiskt.
 
Ok tack för svaren. För det jag fick som svar från Nibe var att det inte är bra att värmen går upp o ner i ledningarna. Kanske att det inte räcker då till sista radioterna.

Är det speciell shunt ni rekommenderar? Tänkte använda floree vattenburen golvvärme.

Behöver jag ha en pump för golvvärmen eller räcker det med bergsvärmepumpen?
 
M
Bygg systemet med samma tillverkare hela vägen är min rekommendation. Då är allt tillverkat för att fungera bra ihop.

Ja - du behöver pump och shunt för golvvärmen. Nedan är ett kitt som flooré säljer, men om det är just den du ska ha till din installation vet jag inte.
Notera att detta inte är en rekommendation för produkten utan bara ett exempel på produkt från Flooré ;)

https://www.byggmax.se/värme/golvvärme/el-shunt-fs-36-floore-p64150012
 
Tack för alla svaren.
Jag kanske inte installerar vattenburan golvvärme i köket (har kvar elementen) och bara har golvvärme i badrummet som är 4 Kvm. Behöver jag ha pump ändå?. Tänker att ytan är så pass liten att det inte behövs någon pump.

Tänker jag fel?
 
M
Njä jag tror inte att du behöver en extra pump i så fall. Men jag ska villigt erkänna att jag inte vet riktigt var gränsvärdet går heller för hur många kvm man kan driva utan extra pump.
 
Martin_355 skrev:
Tack för alla svaren.
Jag kanske inte installerar vattenburan golvvärme i köket (har kvar elementen) och bara har golvvärme i badrummet som är 4 Kvm. Behöver jag ha pump ändå?. Tänker att ytan är så pass liten att det inte behövs någon pump.

Tänker jag fel?
Om du nu ändå renoverar hela köket och har möjlighet så tycker jag du skall satsa på vattenburen golvvärme där. Det är nu du har möjligheten. Du bethöver en Shunt om ytan är över ca 5 m2. Tex LK Minishunt M60.
Rådet från säljaren på Nibe verkar minst sagt underligt! Han har nog inte fattat hur en shunt funkar... jag ser inga problem i att byta den radiator du har mot en shunt och sedan koppla golvvärmeslangen till den. Du behöver givetvisvinte använda allt material från samma tillverkare!

Ska du bara lägga golvvärme i badrummet känns det enklare att bara ta en värmekabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.