Läste ett facebookinlägg där någon frågade efter tips om hur man får värmen från vedspisen att räcka längre efter att man slutat elda.
Började fundera på vattenburna lösningar, mest som ett tankeexperiment där jag tänker mig min egen gamla vedspis som värmekälla.

Förutsättning:
Bygga ett litet kompakt vattenburet värmesystem med gammal vedspis som värmekälla.
Inga modifieringar av spisen, "värmeuppsamlaren" ställs ovanpå hällen.
Det ska se gammalmodigt ut, gärna som om det konstruerats samtidigt som spisen. Tänker mig något byggt av koppar och gjutjärn.
Behöver inte vara effektivt eller optimalt, målet är bara att förlänga värmeavgivningstiden efter att man slutat elda.
-Någon som byggt något liknande?
-Kan man få det att funka med självcirkulation?
-Kan man ha ett "öppet system" för att slippa expansionkärl och säkerhetsventil, eller kommer det att avge för mycket vattenånga?
Kanske en stor koppargryta på hällen kopplad till en sektionsradiator intill?
Eller en mindre gryta på hällen kopplad till ett större kärl på golvet intill, som får fungera både som radiator och ackumulatortank?
Hur stor vattenvolym kan vara lämpligt till en sån lösning på en minde vedspis? Tänker att man ska kunna elda ett par tre timmar utan att det börjar koka.
Hoppas på synpunkter från de med erfarenhet och kunskap om VVS! :)
 
  • Gamla vedspisen i ett rum med vit vägg och tapet, vedkorg intill, tänkt för vattenburet värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rembrandt
  • Laddar…
Åsa Lund
Min granne på Torpet har sån spis du nämner, med självcirkulering
 
På vår vedspis har jag fyllt ugnen med tegelsten, finns speciella täljstenssatser också om man vill. Hade jag velat förlänga värmetiden så hade jag nog bara ställt största möjliga gryta med vatten på spisen. Jag tror att det du beskriver är mycket skrik för lite ull.
 
R rocking_ghost skrev:
Läste ett facebookinlägg där någon frågade efter tips om hur man får värmen från vedspisen att räcka längre efter att man slutat elda.
Började fundera på vattenburna lösningar, mest som ett tankeexperiment där jag tänker mig min egen gamla vedspis som värmekälla.

Förutsättning:
Bygga ett litet kompakt vattenburet värmesystem med gammal vedspis som värmekälla.
Inga modifieringar av spisen, "värmeuppsamlaren" ställs ovanpå hällen.
Det ska se gammalmodigt ut, gärna som om det konstruerats samtidigt som spisen. Tänker mig något byggt av koppar och gjutjärn.
Behöver inte vara effektivt eller optimalt, målet är bara att förlänga värmeavgivningstiden efter att man slutat elda.
-Någon som byggt något liknande?
-Kan man få det att funka med självcirkulation?
-Kan man ha ett "öppet system" för att slippa expansionkärl och säkerhetsventil, eller kommer det att avge för mycket vattenånga?
Kanske en stor koppargryta på hällen kopplad till en sektionsradiator intill?
Eller en mindre gryta på hällen kopplad till ett större kärl på golvet intill, som får fungera både som radiator och ackumulatortank?
Hur stor vattenvolym kan vara lämpligt till en sån lösning på en minde vedspis? Tänker att man ska kunna elda ett par tre timmar utan att det börjar koka.
Hoppas på synpunkter från de med erfarenhet och kunskap om VVS! :)

Är inne på samma spår..... Blev lite nyfiken om du kom något vidare med dina planer. //Villintebaraslängainluftvattenpump-kille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.