Det vanliga i färdigköpta lösningar för solvärme är sluten expansion, dvs ett trycksatt expansionskärl.

Bortsett från det uppenbara bekymret att placera expansionskärlet högst upp i solvärmekretsen...
Finns det några andra nackdelar med ett öppet expansionssystem för solfångare?
 
Högre tryck motverkar kavitation.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Högre tryck motverkar kavitation.
Förmodar att du menar att kokpunkten höjs vilket förhindrar lokalkokning då gasblåsor bildas och stör systemet?
Finns det några särskilda bekymmer med detta just i solfångaranläggningar jämfört med andra värmeanläggningar?
 
Kokpunkten ligger på tok för lågt i ett system med öppet kärl,
Inte kul att behöva kolla och fylla solvärmevätska flera gånger per år pga. kokningar.
Då försvinner ju hela ekonomin med solfångare.

googla "drainback" det är en variant väldigt lik "övertrycksfritt system" för värme, där solfångarvätskan släpps ner till tanken när den inte används eller det blir för varmt på taket.
Det kanske kan vara ett alternativ om du inte vill ha ett tryckkärl.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
analog skrev:
Kokpunkten ligger på tok för lågt i ett system med öppet kärl,
Inte kul att behöva kolla och fylla solvärmevätska flera gånger per år pga. kokningar.
Kokar det så ofta? Jag har 3500 liter i ackumulatorvolym... Blir det strömavbrott vid fullt solsken lokalkokar det väl givetvis.

Jag ordnade kallansluten öppen expansion via vattenlås med separat ångledning till min vedpanna; funkar kalasbra. Förvisso aldrig lyckats få det i kok men troligen skulle systemvattnet bara pysa över till expansionskärlet. Liknande borde gå att ordna för solvärmen?

När/om det dunstar från expansionskärlet: kokar frostskyddsmedlet bort före vattnet?

I mitt öppna expansionskärl till pannan förhindras avdunstning och syresättning med paraffinolja som flyter ovanpå vattnet. Funkar m frostskyddsmedel också eller får jag nån skum ester m smultrondoft?
 
Det är solkretsen som blir såpass varm att det kan koka.
Jag ser faktiskt inga fördelar med öppen expansion i solkretsen, det är en liten volym vätska som går runt mellan fångarna och vvx/slingan så ett litet tryckkärl på väggen i pannrummet är smidigt.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Det är solkretsen som blir såpass varm att det kan koka.
Jotack, så långt är jag med... Tänkte bara att med en effektiv överföring av värmen till en stor acktank borde tempen i solfångarkretsen sällan gå över 60. Jag har aldrig hittills haft hetare bottenvatten än 30 grader (oftast 20): skulle det hända är det isf i smällkalla vintern när jag laddar tanken full.

Fotografen skrev:
Jag ser faktiskt inga fördelar med öppen expansion i solkretsen, det är en liten volym vätska som går runt mellan fångarna och vvx/slingan så ett litet tryckkärl på väggen i pannrummet är smidigt.
Du har säkert rätt men slutet system med membran och varierande tryck gör mig nervös. Material mattas... Om expansionsvolymen tas till ordentligt funkar det väl bra, antar jag.
 
Mitt expansionskärl till solfångarna är ett vanligt rostfritt rör med kupade gavlar. Slutet system.

Har 2,2m3 tank och det ska inte till särskilt många soldagar innan tempen är 110grader. Brukar fylla ungarnas badpool med 40gradigt vatten mellan varven.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Mattiaz skrev:
Har 2,2m3 tank och det ska inte till särskilt många soldagar innan tempen är 110grader.
I hela systemet? Antar att laddningen från solfångarna upphör och att solfångarna går i kok (partiell förångning)?

Mattiaz skrev:
Brukar fylla ungarnas badpool med 40gradigt vatten mellan varven.
För att förhindra att d går i kok antar jag. Angenämt problem med för mycket varmvatten...
Är du nöjd i övrigt? Vacuumrör eller Platt? Hur många rör/hur stor yta? Slingor/extern värmeväxlare?
 
Stenolofanders skrev:
I hela systemet? Antar att laddningen från solfångarna upphör och att solfångarna går i kok (partiell förångning)?


För att förhindra att d går i kok antar jag. Angenämt problem med för mycket varmvatten...
Är du nöjd i övrigt? Vacuumrör eller Platt? Hur många rör/hur stor yta? Slingor/extern värmeväxlare?
Tittade innan jag gick in kväll. 110 i toppen på den första och 90 i botten på den andra (seriekopplade tankar). Minns inte vilken inställning jag har för att laddningen ska stoppas men jag har haft 120 grader också. Men då kokade det...
Problemet är inte bara angenämt, ibland är det ett problem tex om man är borta. Borde skaffa större/en till tank.

Självbygge lesol-3 tror jag bestämt att det var, plansolfångare. Tror att det är 10 eller 12 kvm. Slingor i bägge tankar kopplade till en växelventil. En köpt tank med kamflänsslinga, en hemmabyggd tank med vanligt glödgat 15mm kopparrör som slinga. Funkar faktiskt bättre än den köpta tanken.
Har haft solfångaranläggningen i 10 år, det bästa jag någon gång köpt. Supernöjd :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Systemet bör dimensioneras så kokning undviks. Glykolen bryts ned till svårlösliga salter vid kokning.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.