Hej. Har et fyrplanshus med tre lägenheter. Jusst nu med vattenburna radiatorer på alla våningsplan (med elpanna, det är ju inte lönsamt att använda). Det en vedkamin i varje lägenhet. Funderar på att byta ut dom till vattenmantlade.
Men:
Går det att montera 2 eller 3 vattenmantlade kaminer till samma vattenburna system?
 
Redigerat:
M
Jag tror faktiskt att du tjänar mer på att sätta in en ordentlig central vedpanna med hög verkningsgrad och accumulatortank.

Att köra varje lägenhet som ett eget litet slutet system är otänkbart då mängden vatten blir så liten att det kokar i ena stunden och är kallt i nästa.

Att bara hänga på vedkaminer på nuvarande system och skicka rätt ut på elementen tror jag inte heller går då du måste ha en rätt stor mängd vatten som cirkulerar i kaminen för att det inte ska koka direkt.

Många kamintillverkare har dessutom kallvatten som säkerhetsfunktion vid överhettning, ännu mer krångel :)
 
M
Ett ved-/pelletseldat system kräver dessutom i de flesta fall en stor vattenvolym för att man skall slippa elda så ofta. Många har 1-2 kubik som dem värmer upp och klarar sig då på att elda varannan dag.
 
Sätt in luftvattenpump eller bergvärme beroende på var i landet du befinner dig. Om du inte orkar elda med pellets eller ved.
 
Marcussjogren skrev:
Jag tror faktiskt att du tjänar mer på att sätta in en ordentlig central vedpanna med hög verkningsgrad och accumulatortank.

Att köra varje lägenhet som ett eget litet slutet system är otänkbart då mängden vatten blir så liten att det kokar i ena stunden och är kallt i nästa.

Att bara hänga på vedkaminer på nuvarande system och skicka rätt ut på elementen tror jag inte heller går då du måste ha en rätt stor mängd vatten som cirkulerar i kaminen för att det inte ska koka direkt.

Många kamintillverkare har dessutom kallvatten som säkerhetsfunktion vid överhettning, ännu mer krångel :)
En central vedpanna måste ju ha et befintligt godkänt rum, det finns tyvarr inte.. Ej hellre plats at göra ett.

Jag tänkte givetvis sätta inn accumulatortank(ar) om det nu gick att ha glera eldstäder på samma system.

Kallvatten som säkerhet är en smal sak, då köket finns bakom väggen.
 
Jonatan79 skrev:
Sätt in luftvattenpump eller bergvärme beroende på var i landet du befinner dig. Om du inte orkar elda med pellets eller ved.
Vurderat luftvattenpump och bergvärme. Tyvärr bor jag i fel land (Norge), Vattenburna system i villor är något nytt här :/
Luftvattenpump i minus 20-30°C i Januari/Februari värkar inte vara bästa lösningen.
Bergvärme kostar ju också en halv arm här.

Ved är gratis, då min bror äger skog :)
 
M
Tommy Fjeldstad skrev:
En central vedpanna måste ju ha et befintligt godkänt rum, det finns tyvarr inte.. Ej hellre plats at göra ett.

Jag tänkte givetvis sätta inn accumulatortank(ar) om det nu gick att ha glera eldstäder på samma system.

Kallvatten som säkerhet är en smal sak, då köket finns bakom väggen.
Du måste ha ett separat rörsystem mellan kaminerna och acumulatortankarna, annars måste ju 90-gradigt vatten passera radiatorerna innan det når tanken.

Men att ha flera eldstäder på samma system är inget problem.
 
Tack goda grannar i öst för alla svar :)

Norska försäljare har otroligt lite kompetens på vattenburna system. inntil nu har det enbart varit 2 försäljare på landsbasis, men nu har dom andra börjat komma efter. Dock kostar billigaste vattenmantlade ugnen i min stad 45000;- Så inköpen blir nok i österled.
 
M
Haha ja tvi vale så dyrt! Det får du ju en riktigt bra panna för.
Nu vet jag ju inte vilken du kollat på, men här ligger dem väl runt 20000SEK?
 
Kolla på kaminerna från tex tyskland, bra priser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.