Hur kopplas in en vattenburen handukstork in? Via radiatorsystemet? Hur får man varmvattencirkulation i torken året om i så fall?

Skulle det funka bra att använda samma slinga som till golvvärme, eller är det för låg temperatur för handukstorken skall fungera bra.

Finns det installationsförslag på nätet för vattenburna handukstorkar?

(Ps. Har köps enbart kromstativet som har fyra öppningar för "vatten", behöver fixa all kringuttrustning)
 
Att koppla till golvvärmen blir inget vidare, för lite värme där. Många (de flesta?) vattentorkar kan man också koppla in en elpatron till för att hantera sommarmånaderna.

Som jag ser det är vattentorkar i huvudsak tänkta att användas där man har vvc (varmvattencirkulation), dvs vanligast i flerbostadshus.

Annars är det via radiatorsystemet som gäller, och komplettera med en elpatron kanske.
 
Har inte sett så många som är godkända att koppla på vvc-slingan. Några tips kanske ?
 
Kopplade in min på mantelvattnet med en egen cirk.pump:
badrum_3.jpg
 
MrMagic skrev:
Har inte sett så många som är godkända att koppla på vvc-slingan. Några tips kanske ?

Ok, det trodde jag alla var?
 
Nope, måste vara typ kopparrör på insidan och inte vanligt svartstål som garanterat kommer att rosta vid VVC....
 
ByggaNytt skrev:
Nope, måste vara typ kopparrör på insidan och inte vanligt svartstål som garanterat kommer att rosta vid VVC....
ja såklart måste det vara så. Det borde jag ha listat ut själv...
 
Jo, det trodde jag med... Så när jag öppnade paketet så ramlade det ut en röd lapp med texten "Ej för anslutning till VVC" :p
Ringde då runt lite och kunde snabbt konstatera att de "snygga" torkarna hade detta lilla problem, de som gick att få med VVC var endast några enkla kromade rörslingor enligt ovan. Ringde vidare och några mindre firmor kunde specialbygga en rackare för mellan 15-25´ och det var liksom inte läge, speciellt som jag skall ha 3 torkar!
Efter lite diskussion med röris så anslöts därför den icke godkända (snygga) till mantelvattnet på den dubbelmantlade VV-beredaren + extra cirk.pump vilket f.ö. har funkat bra!
 
Det är ju en bra lösning med mantelvattnet, men mina rör ligger i plattan redan...... Får väl bli en standardmodell ! Lte synd, borde ju inte vara så svårt att invändigt förkoppra en snygg modell på kemisk väg, men det blir kanske för tunnt...
 
Hej på er!

Vi begriper inte vad vi pratar om, vad är mantelvatten och vad menar ni med vvc?

Vi har funderingar på Svedbergs handukstork, har vattenburen centralvärme alltså vattenburna element i varje rum.

Om vi förstår allt rätt så kan man koppla in den på centralvärmen och en el-patron för användning under sommaren.

// Git o Lars

http://www.svedbergs.se/pdf/monteringsanvisningar/370x1600.pdf
 
Git o Lars Lindström skrev:
Vi begriper inte vad vi pratar om, vad är mantelvatten och vad menar ni med vvc?
Ingen fara, lite byggslang bara ;)

Min dubbelmantlade VV-beredare (längst till höger i bilden nedan) består egentligen av två kärl. I den inre behållaren (300 lit) kommer färskvattnet in (syrerikt) och värms upp av den yttre behållaren (manteln, 160 lit) som i sin tur värms upp av bergvärmepumpen. detta mantelvatten är alltså densamma hela tiden och byts inte ut och med tiden så kommer detta vatten att bli syrefattigt vilket är bra för min handukstork :D

VVC= VarmVattenCirkulation, skön funktion som gör att du får blixtsnabbt varmvatten i kranen. Det kopplas helt enkelt en returledning till VV-beredaren som drivs av en separat cirk.pump, lilla tidsstyrda pumpen längst till höger:
VP_2.jpg
 
Din version av att använda mantelvattnet verkar bra. Skulle det fungera hos oss där vi kommer att ha två handukstorkar på olika ställen, avstånd ca 20 meter från vv beredare och desssutom ca 10 m emellan de olika h-torkarna. Är det ett problem då det gäller att utnyttja mantelvattnet (vi har också bergvärme). Dra man ut mycket värme ur mantelvattnet genom att leda bort det t.ex?

Vad är kostnaden för en cirk pump som behövs för detta? Skall man ha termostat på h-torkarna eller är det bara att köra på oshuntat? Är det något annat att tänka på?

(tack för idén för övrigt!)
 
Borde inte vara något problem med avstånden eller antalet, själv har jag bara en handukstork i drift men har förberett rördragning för 2 till. Jag har rörisolerat prisolen fram/tillbaka till handukstorkarna så energiförlusterna torde vara försumbara och de som ändock blir värmer ju ändå upp huset ;)
Fick ett paketpris av röris på hela installationen men dryga tusenlappen för cirk.pumpen kan du nog räkna med. Ja, jag använder en termostat på själva torken också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.