Hej,
Nybliven ägare till ett en och en halvplans hus byggt 78 i norra stockholm.
Huset värms idag av en Luftvärmepump och elradiatorer.

Eftersom jag ska byta golv på hela nedervåningen överväger jag att lägga golvvärme, men blir osäker på om det är effektivt?
I bygbeskrivningen läser jag "Betongplatta på grusbädd med kantisolering av lättklinkerblock Värmeisolering under hela plattan. Ingjuten värmekabel längs ytterväggar"

Någon som vet vad som var "standard" för tiden?
Går det att ha vattenburen golvvärme utan att bara göra det varmt under huset? Hur bygger jag i så fall värmesystemen ovanpå plattan?

Ska jag satsa på vatten radiatorer istället?

Syftet med det hela är komfort och sänka driftkostnader. Planen är att värma vattnet med LV pump tror jag. Jag gissar att bergvärme gör att det kommer att bli upp mot 100K dyrare?

Många frågor, hoppas på delade erfarenheter :)
Tack på förhand!
 
Jag var i princip i exakt samma situation som du. Efter att ha satt mig in i ämnet bestämde jag mig för radiatorer.

Även om din platta är isolerad så är det antagligen inte mer än max 100 mm. Skall huset värmas med golvvärme så bör du upp i minst 300 mm.

Förutom förluster riskerar du också fuktskador på konstruktionen genom omvänd fuktvandring när golvvärmen är avslagen.

Finns idag snygga radiatorer som är effektiva för lågtemp system (värmepump).

Överväg bergvärme. Det blir inte 100k dyrare än LV.

Har haft igång mitt system en vecka nu :).
 
@piloten
Tack!
Misstänkte att det var det svaret jag skulle få.... är kanske bara att inse att golvvärme inte är för mitt hus.
Jag har 80m2 i nederplan och tänkte fortsätta köra med el som stöd på ovanvåningen.

Vad landade du på för kostnad uppdelat på olika moment?
 
Jag valde att dra allt med dold rördragning. 28 mm Cu till två fördelare och sedan LK PE-X ut till respektive radiator.

Siffror enbart från huvudet:

Rör, kopplingar, fördelare 20 tkr
Radiatorer (21 st), anslutningar, ventiler 75 tkr
NIBE 1245 värmepump, borrning och installation 130 tkr

Huset är 200 kvm.

Jag har en vinterträdgård där jag köpte låga Purmo Kon: Dessa utgör nog 25 tkr av radiatorkostnaden. Sedan valde vi en vertikal designradiator, en handukstork och i övrigt Purmo Planora.

Du kan ju ganska enkelt göra en egen kalkyl på detta.

Min förvåning var nog att rör och kopplingar blir så dyrt trots att man handlar billigt på nätet.

Jag gjorde all installation själv fram till VP.
 
piloten skrev:
Jag valde att dra allt med dold rördragning. 28 mm Cu till två fördelare och sedan LK PE-X ut till respektive radiator.
Tack,
Vill nog också ha dold rördragning, fräser man ner det i plattan? Eller måste man in i väggarna?
 
300mm isolering närmar sig nybyggnadstandard och är ofta inte praktiskt möjligt utan mycket extrajobb om man gräver ur och isolerar en källare. 20cm räcker gott och skapar inte några gigantiska förluster.

Att renovering av en betongplatta på detta vis skulle vara en riskkonstruktion tänker jag inte heller hålla med om. Visa mig det huset som faktiskt fått problem av att plattan isolerats men inte väggarna.....

Det är snart 6 går sedan jag gjorde jobbet här hemma och jag har uteslutade positiva effekter av detta.

Är du orolig för att väggarna blir lite fuktigare.....:
1. Se till att dräneringen fungerar och isolera utvändigt på sådant sätt att väggen tillåts torka utåt.
2. Din källare är fortfarande en källare. Ge fasen i att använda byggmaterial som möglar. Sten på golv och puts på väggarna.
 
toma25 skrev:
Tack,
Vill nog också ha dold rördragning, fräser man ner det i plattan? Eller måste man in i väggarna?
Jag la rören i taket och ner genom väggar som jag ändå skulle tapetsera/måla.

Genom att byta innertak i vardagsrummet kom jag åt de flesta rum på såväl nedervåning som ovanvåning.
 
S
gamla hus/gammal konstruktion är inte gjord att klara nya grejer så som golvvärme utan att ändra om i huset/konstruktionen.
 
@MathiasS
Jag har ingen källare, utan det är platta på mark... Jag gissar att det inte är en enkel sak att tilläggsisolera en sådan :)
Vad som får mig att tveka är fukt, iom att plattan ändrar temperatur i förhållande till omgivningen.

Jag lutar nog åt att titta på vattenburna element, måste som piloten sa, räkna lite på kostnad för att kunna avgöra om det är rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.