Hej.
Vi har köpte oss ett litet hus i Värmland nu i höst.
Idag finns det bara en braskamin och direktverkande el som uppvärmning.
Vi har planlagt att renovera ett och ett rum åt gången, vi skall vara klara med hela huset om 2-3 år är tanken. Vi tänkte koppla in vattenburen golvvärme i hela huset.

Men så till frågan.
När vi lägger ner rören till golvvärmen i tex. hallen vad/hur skall man göra när man skall lägga rör i köket. Skarvar man ändarna på rörena eller måste man ha en hel rulle med rör liggandes i hallen tills man gör köket? Köket och hallen skall vara på samma zon.

Finns det någon bra lösning på detta???

Mvh Greenis
 
greenis skrev:
Hej.
Vi har köpte oss ett litet hus i Värmland nu i höst.
Idag finns det bara en braskamin och direktverkande el som uppvärmning.
Vi har planlagt att renovera ett och ett rum åt gången, vi skall vara klara med hela huset om 2-3 år är tanken. Vi tänkte koppla in vattenburen golvvärme i hela huset.

Men så till frågan.
När vi lägger ner rören till golvvärmen i tex. hallen vad/hur skall man göra när man skall lägga rör i köket. Skarvar man ändarna på rörena eller måste man ha en hel rulle med rör liggandes i hallen tills man gör köket? Köket och hallen skall vara på samma zon.

Finns det någon bra lösning på detta???

Mvh Greenis
Ingen expert direkt men du får ju inte skarva slangen vad jag vet, tror du måste lägga på sling tills du är klar !
 
Ok, då var det som jag mistänkte.
Tack för svaret.
 
Även om de är till samma zon kan du väl ha 2 separata slingor? Man kan dessvärre inte lägga så värst många kvadrat på samma slinga ändå så dela upp det på två slingor men koppla till samma zon.
 
Hej! Har precis lag in golvvärme och därför undersökt en del. Jag skickade in ritning till golvvärmeföretag, så de planerade alltihop, sedan la jag ut det själv. Man får inte skarva slangen, så det finns (som jag ser det) två alternativ: Antingen låter du slangen ligga i väntan på kökbygget, eller använder du två separata slingor till samma zon. Det är, som Abbedabbe skriver, inga problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.