Hej alla kunniga!

Jag har läst här på forumet allt jag kommit över angående detta.

Jag ska gjuta en platta på mark, detta ska bli en tillbyggnad till vår befintliga villa. Storleken är ca 45 m2 och ska bli två småbarnsrum.

Nu undrar jag följande:

Vi har vattenburet radiator system i den befintliga villan. Det är en väldigt varm villa då vi inte har någon värme på under stor del av året...

Om vi ska ha golvvärme så är det vattenburen i så fall. Men nu läste jag om att det uppstår köldbryggor vid fönsterna? Därför bör man ha element under dem.... Vad är "risken" med dessa köldbryggor?

Vad anser ni att vi ska koppla in på det befintliga systemet? Fler radiatorer eller golvvärme?

Vad är era åsikter och kunskaper om detta?

Mvh Spajker
 
spajker skrev:
Hej alla kunniga!

Om vi ska ha golvvärme så är det vattenburen i så fall. Men nu läste jag om att det uppstår köldbryggor vid fönsterna? Därför bör man ha element under dem.... Vad är "risken" med dessa köldbryggor?

Mvh Spajker
Tja, det är väl mer kallras som är problemet (som väl iofs är ett resultat av "köldbryggan"). Med modernare fönster så är det ett allt mindre problem. När jag jämför hemma mellan mina gamla 2-glas och de moderna 3-glas fönstren så är det stor skillnad, jag upplever inget kallras från de moderna fönstren ens när det är kallt ute och jag har elementet under avstängt. Men jag är ingen expert, om någon vet mer/bättre så rätta mig gärna.
 
Ja. jag menade såklart kallras... :)

Självklart tänkte vi sätta in nya treglas fönster, så det var ju bra nyheter. Vi tror det blir bra med varma golv till barnen nämligen. Men eftersom man får så många tips och olika råd så kan det vara bra att veta...
 
Isolera sulan ordentligt är också viktigt att tänka på inte bara vilka fönster mm så inte värmen försvinner neråt eller inte räcker till...
Har byggt ut i sommar själv fast torpargrund skall ha vatten buren golvvärme tids nog....
Skönt för frusna tår...;)
 
Vi kommer köra 300 mm cellplast i plattan, så det blir nog gött!.
 
spajker skrev:
Vi kommer köra 300 mm cellplast i plattan, så det blir nog gött!.
Ja i alla fall de första 30-40 åren innan skiten måste bytas... ;-)

Det är väl min främsta invändning; platta på mark med golvvärme. Jättebra så länge det funkar men sen? Slänga bort hela huset? ;-)

Konsumentverket har en skrift om golvvärme som kan vara värd att bläddra igenom: http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.