::) Kan man ha vattenburen golvvärme under ett plankgolv - är det ekonomiskt?
Vi har hyvlat ner vårt gamla plankgolv till ca 4 cm. Under har vi gjutit en platta med frosttålig betong och 10 cm isolering. Vi tänker isolera med 15 cm linisolering ovanpå betongen och regla upp plankgolvet.
Vi vill helst slippa radiatorer eftersom det är en gammal gård.
Tacksam för åsikter och tips!
 
Hej

Det jag läst och hört är 300mm isolering om man har betongplatta.

Trägolvet klarar golvvärme men det är väl samma som med alla trägolv
och golvvärme, framledningstemperaturen får inte vara mer än 27c har jag
för mig.

Det kanske finns speciella regler när det gäller massiva golv?

Om det är ekonomiskt eller inte vet jag ej, det sägs att man kan sänka temperaturen
nån eller ett par grader med golvvärme eftersom det är fötterna som känner av
temperaturen i rummet.

Bra att veta är att trägolvet inte blir speciellt varmt av golvvärme, jämfört med
stenmaterial eller klinkers, trä leder alltså inte värme.

En länk: http://www.dalaflodagolv.se/Default.asp?PageID=474
 
Jag tycker det är olämpligt med 4cm trägolv ovanpå golvvärme. Man brukar försöka hålla sig till max 25mm trä ovanpå rören för ett bra resultat.

Problemen är att du får ett väldigt värmetrögt golv och du tvingas till höga framledningstemperaturer (vilket inte golvet mår bra av + att det är oekonomiskt om du har värmepump).

Tänk bort golvvärme i detta rum och lägg pengarna på ett par gamla fina sektionsradiatorer istället.

 
Vattenburen golvvärme under träparkett, ca 15 mm, är det att rekommendera.
 
Bra att veta är att trägolvet inte blir speciellt varmt av golvvärme, jämfört med
stenmaterial eller klinkers, trä leder alltså inte värme
Jo nog leder trä värme men laminat e trögare och upplevs inte som varma golv. Värme blir det men man upplever det inte lika varm som om man har riktigt trägolv eller klinkers. beror nog mycket på vilken tjocklek man har på sina golv. Laminat är därimot ett dött material och kan inte leda värmen på samma sätt som andra alt.
 
Daniel39 skrev:
Vattenburen golvvärme under träparkett, ca 15 mm, är det att rekommendera.
Ja det går utmärkt. Vissa träslag ska du dock hålla dig i från, kolla med golvaffären.
 
Tack för många bra tips och länkar. Vi hyvlar ned golvet till 30mm och följer nog råden på dala flodas hemsida. :D
 
Jag har egen erfarenhet av vattenburen golvvärme under trägolv som kanske kan vara vägledande.

Mitt hus har följande förutsättningar:
* Vattenburen golvvärme installerad av mig själv.
* I ett av rummen ligger 30 mm trägolv ovanpå golvvärmeslangen med 350 mm isolering till källare som ligger under detta golv.
* I nuläget väldigt dåligt isolerat hus, drar 140 KWh/dygn vid -5 grader ute, huset är ca 130 m2 stort.

Med ovanstående förutsättningar har jag följande erfarenhet:
* Jag måste hålla ca 58 grader ut till golvslingarna för att hålla värmen så bra det är möjligt. :surprised:
* Golvvärmen räcker inte ensam till att värma huset på vintern. :'(
* Måste elda 1-2 ggr/dag i kakelugnen om det är kallare än ca -7. :-/
* Returtemperaturen från golvvärmen har bara sjunkit några få grader, d.v.s. golven isolerar "för bra" uppåt så att värmen inte kommer "upp" till rummet. :-[

De åtgärder jag tänker vidta för att försöka lösa problematiken är följande:
1. Isolera huset mkt bättre än idag. (Har ganska nyss köpt huset och skall tilläggsisolera, etc)
2. Installera vattenradiatorer i slutet av varje golvvärmeslinga för att ta vara på värmen från acctanken bättre och därmed öka deltaT (skillnaden mellan framledningstemperatur och returtemperatur). (Gäller inte de rum som har klinker som golvbeläggning)
3. Som en följd av åtgärd 1 & 2 hoppas jag kunna sänka framledningstemperaturen ca 20 grader, d.v.s. till mellan 35-40 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.