Hej! Vi har fått tag i ett nyuppfört Borohus (St Annahus från Valdemarsvik). Huset är nybyggt och var avsett för visning men vi får köpa det färdigt! Huset är 1,5 plan, direktel på övervåning och vattenburen golvvärme hela nederplanet. Nederplanet har enklaste formen av träparkett, ej slipbar alltså.

Har läst att golvvärme och torpar-plintgrund inte är så bra kombination. Känner tyvärr inte idag till hur mycket isolering som finns i golvbjälklaget.

Är det någon som kan säga om det är helt tokigt köp vi avser göra med tanke på uppvärmningen.

Har någon erfarenhet av ev skador som kan ske p g a fuktförflyttning.

Är det bättre med hel platta på mark och golvvärme eller kanske - inte golvvärme överhuvudtaget?

Många frågor blir det :-/

Hälsningar Lolo från Kalmar
 
Hejsan

Vad är "torpar-plintgrund"?
Mitt förra hus hade torpargrund och mitt nuvarande har plintgrund.
Jag har för mig att torpargrund är en "krona" som skapar en grypgrund under huset utan "insyn" utifrån.
Plintgrund som jag har nu är ett antal plintar som huset vilar 25cm över mark. Altså ett korsdrag under huset.

När jag valda just plintgrund var att jag inte hade råd med plata och ville inte ha en torpargrund med tanke på fuktproblem.

Jag har dock inte golvvärme, utan vattenburna radiatorer. Det sägs att det blir mycket förlust i riktning nedåt. Men det överlåter jag till experterna på detta forum att svara på.

Hur som helst Lycka till.
 
Det bör inte vara några problem med golvärme i plintgrund bara det är tillräckligt isolerat så. Så fick jag veta iallafall inför mitt badrumsbygge.
Så nu har jag vattenburen golvvärme i badrummet och är jättenöjd fast den delen av huset står på plint. :)
 
Vi har plint-torpargrund - faktiskt.
Fukt i to5rpargrund är enbart ett problem om man itne håller den uppvärmd/ventilerad(m avfuktare). Man kan lösa allt om det är ett känt 'problem' - ventilerad uppvärmd grund fungerar bra :)

Se till å isolera ordentligt nertill. Golvvärme har vi bara i en del av huset, resten ä vattenburna radiatorer. Vi har satsat på speciella lågtemperaturradiatorer, dyrare men väldans effektiva.
 
Hej och tack för alla inlägg!
Huset har s k torpargrund och på fackspråk heter det tydligen "utomhusventilerad krypgrund" vilket innebär att grunden inte har insyn utifrån. En avfuktare ingår i grunden så det är en tät grund, avfuktad.

Enligt byggbeskrivningen har husets grund isolerats med 100 mm cellplastisolering i två skikt med mellanliggande plastfolie, grunden är dränerad plus 220 mm mineralull, vet dock inte var i bjälklaget som vattenslingan ligger inbakad.

Räcker det? Vi har hört att man minst måste ha 300 mm isolering för att golvvärmen skall ge bra effekt.

:) Lolo/Kalmar

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.