Har i en tidigare tråd frågat efter råd gällande min renovering av hallen.
Nu har jag kommit ett steg längre och tänkte att eftersom det handlar om andra saker så startar jag en ny tråd.

Håller på att renovera hallen och ska ta bort ett element och ersätta med vattenburen golvvärme, ca 10kvm.

Golvet lutar en aning på längsta delen och behöver riktas samt att jag får sätta dit fler balkar för ett tätare cc mått ? Ska lägga klinkers ovanpå.

Frågan är, hur fäster jag de nya balkarna i bjälklaget / betongplattan?

När jag riktade ett annat rum la jag bara dit balkarna med träkilar under mot betongen, vilket inte alla blev bra för nu klonkar det rejält på det ställt på golvet när man går.

Vill gärna slippa det i hallen, har sett att vissa golvreglar är gjutna i betongplattan?
Huset är från 1943 och är enplans med källare.
 
Skulle verkligen behöva lite tips och idéer, rivit upp gamla plank golvet idag och kommit ner till bjälklaget.
Ingen balk är den andra lik och plattan är ojämn överallt, att addera tilö cc30 känns svårt!
 
D09
Bild? :)
 
Hoppas de är till någon nytta

image.jpeg

image.jpg
 
Redigerat:
D09
Funderat på att flyta golvet? Borde svälja ev felaktiga lutningar och bli stumt

Edit

Är bara amatör på sånt men hur skulle det funka att riva ur ber bjälklag. Mät upp en linje som är i våg. Gjut upp klackar alt balkskor så du kommer i linje.

I med nytt virke samt kortlingar så kommer du i våg.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 skrev:
...
I med nytt virke samt kortlingar så kommer du i våg.
Håller med till110%
Där finns ju trä att hänga balkskor och golvreglar i på båda sidor.
Och sedan kan man lägga en trossbotten, så det blir ett par cm luft under för ventilation,
och därefter rejält med isolering.

(Eller är det bättre att gjuta igen helt. Men isoleringen då?)

Kul i alla fall med gamla hus :)
 
Eller så gjuter du med eps och flyter in golvvärmen. Helt stumt och plant. Eps är ganska dyrt men 10kvm är ju en begränsad yta.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Tack för era svar!
Är gjuta verkligen en bra idé? Känns som det skulle bli väldigt tungt och hur klarar konstruktionen det? Glömde kanske nämna att det år källare under.

Att lägga nytt virke känns närmast men att fästa allt så att det blir rejält stumt är problemet. På vissa ställen skulle balsko fungera men inte överallt pga nivåskillnaden i platan
 
EPS väger nästan inget, det är mest "frigolit" kulor så det är isolering egentligen. Väldigt enkelt att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.