Jag helrenoverar nu en del av huset, ca 80 kvm, som är en enplansdel ovanpå vårt garage. Garaget är uppvärmt, men håller kanske högst 10 grader under en kall vinter. Mellanbjälklaget består av ca 20 cm Siporex lättbetong.

Boutrymmet ovanför vill jag värma med vattenburen golvvärme. Jag undrar hur jag ska tänka när det gäller behov för isolering mot det kallare garaget nedanför. Jag funderar på LK Spårskiva EPS 50 mm (http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste.../LK-Golvvarme/Produktkatalog/Pa-barande-golv/)

Räcker det? Eller borde jag komplettera med isolering på innertaket i garaget (fri höjd finns för detta i garaget).
IMG_0513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ungefär samma dilemma med källare under. Har funderat på eps spårskivor men bara 12 mm. Siporexen ska vara isolerande i sig själv och för min del spelar det ingen roll om jag värmer källaren lite.
 
Flytspackla in slangen direkt på mellanbjälklaget......
 
Tack för svar så långt. Jag är dock lite misstänksam mot att lita på Siporexen som isolering bara.

Det är en faktor till som jag inte fick med i första inlägget. Siporexen som mellanbjälklag fortsätter ca 70 cm utanför husväggen och är underlag för en smal balkong runt om huset. Garagets ytterväggar ligger alltså 70 cm utanför husets yttervägg i denna ända av huset. Konsekvensen är att vintertid samlas snö och is som direkt ligger mot Siporexen och kyler ned den utifrån. Jag har inte hört en fackman om denna kyleffekt, men jag är misstänksam själv.

Fortsätt gärna spåna om hur man ska tänka kring behov för isolering.
 
Hur mycket kan du höja golvet?
Friolit och en betongkaka?
 
Jag pratade med min rörmokare idag. Han säger att någon isolering inte behövs för värmens skull, då Siporexen är självisolerande nedåt. Däremot behövs det tydligen en betongkaka, eller träbjälklag, för att stabilisera Siporexelementen ( de gungar mot varandra om man hoppar på dem). Han trodde att en 5 cm kaka med armering och ingjuten värmeslang skulle duga.

Jag får prata med min byggare också. Frågan är om trägolv kan läggas direkt mot betongen (inkl ångspärr och lumppapp), eller om ett lager plywood eller gips behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.