Ett badrum på c:a 4x1,5m med betongbjälklag (källare under) ska renoveras. Det finns en radiator där så planen är att "konvertera" till vattenburen golvvärme. Vad är bästa sättet att göra det på? Lägga armering direkt på betongen, fästa slangen i den och sen gjuta över med flytspackel? Annats sätt? Vad ska jag räkna med för bygghöjd vid väggarna? Hur mycket ökar (?) kostnaden jämfört med el-golvvärme eller jämfört med ingen golvvärme alls?

Tacksam för svar!
 
Bästa sättet vet jag inte, men mitt sätt är följande :)
Du kan inte koppla golvvärmen till gamla radiatorslingan, det är för varmt vatten i radiatorer, kan möjligen fungera om radiatorn har en helt egen slinga från värmekällan men oftast sitter radiatorer i serie.
Plastfästen för golvvärmeslangen limmar Du på golvet med PL400 nån armering behövs inte. Sen flytspacklar Du in värmeslangen.
Jag brukar hamna runt 35 mm i bygghöjd med klinkersen.
Jämföra kostnader är svårt, (el-värme har jag ingen aning om) utan golvvärme så räkna bort kostnaden för slangen, flytspacklet och rörmokarns timmar men jämförelsen bygger ju på vad Du betalar för grejerna. Svart/vitt? märke? rabatt på flytet om Du köper klinkers på samma ställe? osv osv.
 
Tack för svaret! Att koppla in golvslingan istället för radiatorn gör man via en (mini)shuntgrupp typ Uponor Push 12 (3000:).
 
Så Du kan styra tempen till golvslingan med shuntgruppen då? och vattnet ska sen inte gå vidare till en annan radiator?
Våra slingor är ju också kopplade via en shunt men har egen slinga från värmeväxlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.