Hej!
Jag har blåst ut hela nedervåningen på huset och skall bygga nytt vardagsrum och kök.
Hade i veckan besök av rörmokaren som installerat min luft/vatten värmepump för att kika över systemet och beställa tre nya radiatorer från Lenhovda.
Rörmokaren menade då att jag har ett ypperligt läge för golvvärmeinstallation istället för att investera i nya radiatorer och kopparrör (tänkte även passa på att byta ut alla rör för att snygga upp lite i källaren). Han var dessutom rädd att vi skulle uppleva att vi trots nya radiatorer ändå inte kommer upp i tillräcklig temperatur, något vi led av den senaste vintern med panelradiatorer med relativt liten volym jämfört med Lenhovdas sektionsradiatorer.
Att det är ett bra läge för golvvärmeinstallation har han ju rätt i men jag och min sambo har bestämt oss för ett massivt furugolv (osäker på tjocklek men nånstans mellan 25-30mm). Hur bra fungerar det att lägga ett såpass tjock trägolv uppepå golvvärmeslingorna? Har hört och läst en del olika i detta ämnet. Vilka är riskerna? Någon som installerat just golvvärme och ett tjockt massivtgolv som kan dela med sig lite av sina erfarenheter, ge tips etc.?
Huset har källare som i dagsläget är ouppvärmt men iframtiden skall även den bli uppvärmd så värme som går neråt är inte helt bortkastat, men kan det kanske påverka värmeflödet till/från källaren?
Om vi väljer att installera golvvärme tänker jag fräsa spår för slingorna i befintligt gammalt trägolv (28mm tjockt).
Tacksam för svar.

MVH David
 
Jag har inte så tjockt trägolv som du vill ha, men jag har 22mm golvspån + 8mm laminat golv och upplever inga problem. Hade jag varit du hade jag lagt golvvärme utan att tveka.
 
Jag har fräst 20mm golvvärmeslang i mitt 35mm trägolv och lagt 8mm laminat på. funkar skitabra.
Men hör direkt med golvvärmetillverkaren, LK eller Uponor t.ex. han vet bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.