Hallå,

Vi har precis köpt ett hus med Vattenburen golvvärme på mellanplanet och vattenradiatorer i källare och på övervåningen.

Som ämnesraden antyder har vi en utmaning med att få jämn värme på de våningarna där det är radiatorer, framförallt på källarplanet som av naturen kräver mer effekt.

Vi kör idag med fullt öppna ventiler (trots att vi även har 4st LK termostater liggandes) och låter vår värmepump justera temperaturen med sin egna termostat (Mitsubishi ecodan)

Under långa perioder blir elementen inte alls varma och jag upplever det som att det beror på att pumpen inte cikulerar vatten när mellanplanet är tillräckligt varmt, vilket känns mest logiskt.

Ett sätt att lösa detta på tänker jag kan vara att köra en konstant flödestemperatur och låta LK-ventilerna och vårra "smarta" tado-radiatorventiler sköta temperaturstyrningen?

Utifrån ovan exempel - Vad ror ni är det bästa sättet att tackla denna utmaning på?
 
För att få bra värme i källaren kan man behöva installera en ackumulatortank mellan värmepumpen och värmesystemet. Sedan ställer man in en minsta tillåten framledningstemperatur i värmepumpen så det alltid finns värme att hämta från ackumulatortanken även om utetemperaturen säger något annat. Sedan får man använda termostaterna på de övre våningarna för att dämpa och stänga av värmen när den inte behövs. Man ska också justera in grundflödet på de övre våningarna så det är lagom och inte för kraftigt. Termostatventilerna kan ha förinställning och golvvärmefördelaren har reglerventiler på tillopp och retur.
 
Du behöver eventuellt också två cirkulationspumpar. En för golvvärmen och en för radiatorerna. Dessa måste dock samlira i flöde. Och du behöver adekvat tryck i systemet för att radiatorerna längst upp och längst bort ska bli varma.
 
Jag löste det hyfsat genom att höja temperaturen/offseten och samtidigt dra ner termostatrarna på golvvärmen
 
Tomture61
Har själv ett hus med 2 plan , golvvärme nere + planerade vattenradiatorer uppe .
Du har en knepigare nöt med 3 olika värmezoner .
Jag kommer att lösa mina 2 zoner med 2 st shuntgrupper , en är reden inbyggd i min VP + en till för ö-våningen .
De får ta hand om varsina zoner med dess olika krav .
Shuntgrupperna måste även ha sina egna CP , värmekällan sköter ju om sin egen värmeproduktion till de två förbrukarna av värmevatten .
 
Grymt med alla svar, tack!! "Härligt" att fler än jag har samma ut meaning.

Jag har några frågor/funderingar till några av er men får skriva sen när jag får en lucka.

Vi har 3 zoner ja men upplever att övervåningen håller sig rimligt varm även om temperaturen drar nedåt -10, så det är nästa så att jag kan lämna den nöten om inte kostnaden/lösningen skiljer sig nämnvärt från 2-3 zoner.

Huvudnöten är källarens värme.
 
Jag fick fatt i en ruggigt bra person på Mitsubishi genom en återförsäljare som övertalade honom att tala med mig, nu vet jag både vilka för och nackdelar det finns med mitt system och komplexiteten som medföljer.

Idag regleras värmen genom en termostat som pratar direkt med pumpen. Maxtemperaturen på utgående vatten ligger på 45 grader. Den får inte vara högre då golven tar skada vid för höga framledningstemperaturer samt att effektiviteten blir avsevärt sämre. I och med den stora golvytan är det inga problem att värma upp det planet, samtidigt som den i jämförelse lilla ytan på radiatorer kräver betydligt högre temperatur för att lyckas värma upp utrymmet, precis som vi pratat om ovan.

Jag frågade då honom om jag ska installera två-zonerskittet för att få ut olika temperaturer i två zoner.
Det var något han inte rekommenderar då effektiviteten av en värmepump är betydligt högre när den går på höga flödestemperaturer. Vist kan man göra så, det löser komfortproblematiken, men det sabbar totalt energieffektiviteten - som jag är extremt noga med att optimera (Har kopplat hela systemet till "Athom homey och styr temperatur efter dygnspriser)

Det smartaste jag kan göra för att behålla komfort och effektiviteten är att installera fläktar som blåser på radiatorerna, något som jag funderat på att göra till vår eldstad. Verkningsgraden på element går att öka enormt med denna typ av installation.

Sagt och gjort - Nu har haj beställt 12st mycket tysta noctua 120mm datorfläktar som kommer nyttjas enligt följande:
- Externa uppkopplade temperaturmätare finns redan installerade i alla rummen med radiatorer
- När temperaturen i rummet når x-grader sätts fläktarna igång och stängs av vid XX grader. AV/PÅ styrs enkelt med en smart-plugg/SonOff/Shelly. På så sätt uppnår jag önskad temperatur över dygnet. Radiatorerna har även uppkopplade tado-ventiler som sänker temperaturen på radiatorerna i fall elementen, trots att fläktarna inte går, värmer upp rummet för mycket.
Lösningen kommer förhoppningsvis lösa problemet, men det finns fortfarande en risk att rummet inte orkar hålla önskad temperatur i vissa lägen när vi kräver en högre komfort än normalt - Tex när vi har gäster som bor i källaren. i Så fall får vi stödvärma med elradiatorer när det behövs. Inga större problem då dom redan finns på plats och är uppkopplade. Övernattande gäster har vi ändå inte så ofta.

Allt styrs via regler i Athom Homey och är relativt enkelt att konfigurera.

För att montera fläktarna under radiatorerna ritar jag i ett 3D-program en ram som fläktarna monteras i, som "snäpps" fast under radiatorerna, snyggt, smidigt, enkelt att ta bort och konfigurera med fler/färre fläktar efter behov.

Att använda sig av ackumulatortank är en briljant idé, om man kör bergvärme. Utan att gå in i detalj finns det utmaningar med att köra ack-tank då pumpen måste gå hårt under de billiga timmarna, som skapar sämre effektivitet och en del andra viktiga faktorer. Han jag pratade med har byggt ett system med en tank som har värmeskiktning. I den nyttjar han även energi från solfångare. Som jag förstod det kan det finnas en vinning i att köra ack-tank även med Luft/vatten, men invetseringen kontra besparing kontra alternativ lösning är mycket svår att räkna hem.

LK-systemet kommer endast nyttjas för att justera temperaturen i sovrummen, som vi vill ha lägre än i resterande rum.

Jag får återkomma med resultatet när jag hunnit få allt på plats (har inte riktigt hunnit installera oss ännu)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.