Har vattenburen golvvärme under golvgips i badrum, plattsättaren skall forsätta arbetet nu.
Efter att pratat med plattsättaren lite ang tröskelhöjd så sa han att flytspacklet inkl klinker b nu bygger ca 35 mm.. Är dett några problem med golvvärmen? tänkte mest på värmegenomströmningen?

Kliar mig i huvet och funderar:confused:
 
Bästa för värmeledningsförmågan är att gjuta in slingerna i flytspacklet, men det är ju kanske för sent för dig. 35mm lät ganska överdrivet att flytspackla, 12mm med armeringsnät räcker om jag inte har helt fel.
Dock blir det självbärande vid 35mm men inget måste.

Men jag är ju bara en glad amatör så någon får gärna bekräfta.
 
En gipsskiva isolerar en del mellan slingorna och spacklet.
Eftersom du måste använda särskilda gipsskivor som inte är billiga till golvet så undrar jag varför du inte flytspacklade hela ytan direkt, 30-40mm beroende på fall etc så får du bästa värmespridning och styvhet?
Två lager gips och spackel ovanpå det lär inte bli vare sig lågbyggande eller billigt.
 
Är ingen expert inom området tyvärr, men det var plattsättaren som ville ha ett lager golvgips uvanpå de spårade spånskivorna där slangarna och plåtarna ligger. Hoppas det funkar iaf.
 
Ja just ja. Vattenburen var det ja.
Jag kommer att göra så här, golvspån, armeringsnät, slingor och sen flytspackel minst 1 cm ovanför slingorna, alltså 2,5mm(nätet) + 16mm(slangen), + 10 mm = 28,5 mm flytspackel som minst. Detta ska ge bästa värmeledningsförmåga.
Alltså onödiga pengar med spårfrästa skivor och plåtar då man gjuter in slangarna direkt

Men nu eftersom dina slingor ligger i spårfrästa spånskivor och sen gips på det skulle jag lägga tillräckligt mycket flytspackel för att få fall mot brunnen, detta blir ju olika tjockt beroende på hur stort badrum du har också.
Citerar från BBV (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum) se www.bkr.se :