Har vattenburen golvvärme under golvgips i badrum, plattsättaren skall forsätta arbetet nu.
Efter att pratat med plattsättaren lite ang tröskelhöjd så sa han att flytspacklet inkl klinker b nu bygger ca 35 mm.. Är dett några problem med golvvärmen? tänkte mest på värmegenomströmningen?

Kliar mig i huvet och funderar:confused:
 
Bästa för värmeledningsförmågan är att gjuta in slingerna i flytspacklet, men det är ju kanske för sent för dig. 35mm lät ganska överdrivet att flytspackla, 12mm med armeringsnät räcker om jag inte har helt fel.
Dock blir det självbärande vid 35mm men inget måste.

Men jag är ju bara en glad amatör så någon får gärna bekräfta.
 
En gipsskiva isolerar en del mellan slingorna och spacklet.
Eftersom du måste använda särskilda gipsskivor som inte är billiga till golvet så undrar jag varför du inte flytspacklade hela ytan direkt, 30-40mm beroende på fall etc så får du bästa värmespridning och styvhet?
Två lager gips och spackel ovanpå det lär inte bli vare sig lågbyggande eller billigt.
 
Är ingen expert inom området tyvärr, men det var plattsättaren som ville ha ett lager golvgips uvanpå de spårade spånskivorna där slangarna och plåtarna ligger. Hoppas det funkar iaf.
 
Ja just ja. Vattenburen var det ja.
Jag kommer att göra så här, golvspån, armeringsnät, slingor och sen flytspackel minst 1 cm ovanför slingorna, alltså 2,5mm(nätet) + 16mm(slangen), + 10 mm = 28,5 mm flytspackel som minst. Detta ska ge bästa värmeledningsförmåga.
Alltså onödiga pengar med spårfrästa skivor och plåtar då man gjuter in slangarna direkt

Men nu eftersom dina slingor ligger i spårfrästa spånskivor och sen gips på det skulle jag lägga tillräckligt mycket flytspackel för att få fall mot brunnen, detta blir ju olika tjockt beroende på hur stort badrum du har också.
Citerar från BBV (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum) se www.bkr.se :

"Golvlutning skall utföras i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar skall
golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20 mm/m–6,7 mm/m)."

Om det skulle bygga 35 mm med kakel och fix så skulle det innebära ca 25mm som tjocklek på flytspackel vid tröskeln och det tycker jag verkar rimligt.

Sen om det leder värme är en annan sak. Av egen erfarenhet från mitt kök där vi la dubbelgips ovanför plåtarna att det verkar leda helt OK. Får ha en temperatur ut på ca 32 grader på golvvärmen för att det ska fungera.

Så kortfattat så ja, det kommer fungera men i dagens läge rekomenderar man att man gjuter in slingorna och skippar gipsen som snart iaf är förbjuden i badrum.

Men som sagt, är ju ingen expert men försöker få grepp på detta själv då jag håller på med badrummet själv.
 
Tackar för svaret! :)
Med din dubbelgips i köket så funkar det bevisligen med värmen.

Nu får jag koppla av med en påskpilsner och förhoppningsvis se Fbk gå vidare till Semi:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.