Hej.

Har letat lite bland trådar och hittat några liknande men inte några nya och det har väl hänt en del.
Har inte heller helt klart för mig då de andra mest handlar om golvvärme med klinkers.

Min tanke är att jag ska lägga in golvvärme i ett badrum som ska renoveras. Det kommer att vara det enda golvvärmesystemet på ovanvåningen. Storlek ca 5,5kvm

Det finns ju många olika system på detta och funderar på vad som blir bäst.

Alt1
1. Slang i plåtar, på regelnivå
2. Spånskiva
3. Flytspackel

Funderingar om alt1:
Behöver man har gips på golvet när man flytspacklar eller det gäller enbart om man ska ha klinkers?

Alt2:
1. Spånskiva
2. Någon frigolithistoria med plåtar
3. flytspackel

Funderingar om alt2:
Behövs verkligen frigoliten under plåtarna? Det är ju isolering i golvet(eller kommer att bli) och spånskivan är där med.

Alt3:
1. Spånskiva
2. Slang, armeringsnät
3. Flytspackel

Styrning: En sådan returreglerande historia. Det krävs ju att slangen är ingjuten för att kunna använda en sådan.

Funderingar om alt3:
Väger detta så pass mycket så man behöver köra CC 30?

Alt4:
1. Glespanel med slang
2. Spånskiva
3. Flytspackel

Funderingar om alt4:
Behövs verkligen plåtarna eller man kan likaväl köra på detta alternativ?

Till styrningen har jag lite olika alternativ.
Har idag ett ganska högtemp radiatorsystem så det måste shuntas ner och styras på något sätt.

Alt1:
Minishunt av något fabrikat.

Fördelar: Färdig.
Nackdelar: Dyr ca 3.5k

Alt2.
En cirkpump, shunt och lite givare som styr framledningen efter en beräknad fram. Styr detta centralt från min andra styrning. Behöver någon reglerventil för att reglera flödet med.
Kostnad för delar ca 2k.

Fördelar: Billigare
Nackdelar: Mer hemmameck så mer tidskrävande att sätta ihop.

Alt3.
Gäller enbart om ingjutning av golvvärmen sker.

En returreglerande enhet.

Fördelar: Enkel
Nackdelar: inte alltid ett alternativ.

Funderar även på dessa skåp som ska användas för att koppla ihop allt i. Hur fäster man sakerna i dem? Bara skruva rakt in eller är det vissa fästpunkter så det enbart fungerar med "rätt" fabrikat?

Funderar också på följande sak. Kan jag montera allt i källaren och bara gå upp med fram och retur till badrummet? höjdskillnad ca 4m. Utan att det blir ett problem med luft eller sånt? Hade ju varit rätt fint att ha allt sånt skit där nere.


Kommer säkert komma på fler saker jag funderar över allt eftersom.

Någon som har erfarenhet att de färdiga paketen från LK eller liknande?
 
S
Är i samma dilemma som er, men här blir det en liten shunt som inte skulle vara så dyr ~2000 enligt rörmockaren, då vårt badrum inte heller är större än 6kvm.
Dock funderar jag också på stegen för golvvärmen, har ju
1: isolering
2: frästa spånskivor där slang och värme plåtar monteras.
3: antar att det skall vara flytspackel.
4: behöver antagligen gips/spånskiva för att sedan låta bli gips 90*90 i dusch så man kan spackla fall till brunnen.
Något som är helt galet då eller har jag tänkt rätt?
Finns dåligt med info när man ska ha våtrumsmatta, nästan all info gäller klinker idagsläget tyvärr...
 
Redigerat:
T
Alt 3 som svar på TS fråga och för Simba83:s del, blanda aldrig in golvgips i ett badrum. Endast flytspackel på spån som gäller.
 
S
tank77 skrev:
Alt 3 som svar på TS fråga och för Simba83:s del, blanda aldrig in golvgips i ett badrum. Endast flytspackel på spån som gäller.
Tackar för snabbt och tydligt svar.
Är värmeförlusten stor om man har golvspån-värmeslingor-flytspackel-spånskiva igen för fallets del.
Eller ska man försöka sänka / ta ur i bjälklaget där duschen hamnar för att få ner golvspånet lite lägre så man kan spackla fall därifrån..
Hoppas ni förstår hur jag menar...
 
T
Du gör fallet med flytspacklet!
 
Tjena.

Har kommit fram till hur jag vill göra efter att ha ringt en kompis som jobbar med liknande saker.
Han sa att han ska använda EPS Cement hemma. Läste på lite om det och det verkar fullt rimligt och smidigt.

Så:

Alt5?

Ta ut allt skit och isolering
Plasta allt
På med EPX i rätt nivå
På med amering
På med slang
Flytspackel

Vissa säger att man ska ha slangen under armeringen, vissa över. Vad säger ni?
Känns ju smidigare med att ha den över då det är lättare att styra den och allt sånt.

Shunten blir mitt hemmabygge och jag sätter den i källaren och går bara upp med två slangar så jag slipper det sketna dyra skåpet och då även får lite mer plats.

Hur vet jag vilken nivå jag vill ha golvbrunnen i?

När man vet nivån på EPS så vet men ju även hur tjockt flytspacklet ska vara. Det ska väl vara en sådär 30mm när man har slang med?

Ska man då sätta golvbrunnen på nivå som ligger på flytspacklets minstanivå och så blir det mer flytspackel överallt förutom just runt golvbrunnen?
 
Du ska nog kolla med spackeltillverkaren hur mycket spackel dom vill ha ovanför slangen, dom flexar rätt mycket så det ska vara lite så att spacklet orkar hålla ihop.
Ska du ha golvet i nivå med övriga golv så får du räkna baklänges, börja vid tröskeln, dra av plattor, fall fram till lokalfallets början, lokalfallet, min tjocklek på spackel vid brunn.

Med EPS och flyt så behöver du inte armering, men det kan vara lättare att fästa slangen i den, annars använder du rörhållar skenor eller skruvklammer för elkabel som du skruvar i EPSn
 
Det med armeringen är att tillverkarna av EPS rekomenderar det och så. Känns även smidigt att bara bunta fast skiten i nätet och så är allt klart. En förhållandesvis låg kostnad ändå ;)

Funderar lite på väggarna. Det rekomenderas ju att ha plyfa bakom gipset om man ska köra med klinkers men det ska jag ju inte ha så det kanske räcker med OSB?

Det är ju inte hela världen om det blir lite olika höjd och så men strävar efter att så så lite nivåskillnad som möjligt mellan de olika rummen. Dock ska jag fixa golvet utanför badrummet med senare så det blir nog lite högre det med.
Så de sakerna kan man spela lite med.
 
Ok, har missat att EPStillv. vill ha armering, då ska du så klart ha det.
Det är ok med OSB även till kakel, även med bara våtrumsskiva men då får man ju kortla för allt.
 
Kortla är inget problem ;) hade nog velat göra det ändå.

Beställde en pall EPS idag så den kommer nog lagom till jag börjar behöva den.

En annan fråga om VVS genom väggen.

Fungerar en sånhär:

5868_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till en sånhär:
5320_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller behöver man en sånhär:

5324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.