Någon som har vattenburen golvvärme med elpatron tex från tex LK eller uponor och kan ge lite feedback på hur bra de fungerar o så. Om de lönar sig i att investera i eller om man ska bygga nåt eget.

Jag har bergvärme och vill gärna kunna ha de varmt i källaren även på sommaren. Har befintlig golvvärme idag.
 
Har du bergvärme idag så känns det som en dum idé att investera i direktverkande el.
Vad skulle krävas för att kunna använda bergvärme till golvvärme?
 
Golvärmen är kopplad mot bergvärmen men på sommaren är värmen obefinlig. Går o lura bergvärmen men vill gärna ha ett system som bara "funkar" utan massa ändringar av parametrar. Har heller ingen separat framledningsshunt till golvvärmen så de blir sådär. Har endast en oponor push 12 eller vad den heter.
 
De är komfortvärmen jag vill åt. Tycker när man har golvvärme vill man ju nyttja den. Speciallt i relaxavdelningen jag har i källaren. Så är elpatron enda alternativet så tycker jag de är värt de. Elpatronen ligger runt 500w så ingen jätteeffekt precis.
 
Per Ola Persson
Hej
Du måste sätta dig in i hur bergvärmen funkar. Nu vet jag inte vilket fabrikat du har, men de flesta värmepumpar har en automatik som stänger av värmesystemet vid en viss utomhustemperatur, normalt vid 17-18 gr.
Har du ställt om denna temperatur?
Sedan är det också värmekurvan som får anpassas till vad vi vill ha för temp på sommaren.
Förslag: ställ in sommarurkoppling till 30 gr. Ställ värmekrvan såa tt du kör ut 22-25 gr på slingorna vid 15-30 gr utomhus.

Lycka till, återkom här om du har frågor samt hur resultatet blev.
 
Jag har kört en Elpush12 från Uponor för lokal komfortvärme i ett badrum under perioden som min elpanna inte var igång. Hade jag haft bergvärme eller någon slags pump hade jag alla dagar i veckan tvingat denna att producera värme även under sen vår och tidig höst som jag primärt ville ha varmt badrumsgolv och styrt värmen med individuell reglering per slinga.

Elpush12 var rätt simpel som produkt, du har i princip en elektronikdosa som innehåller någon slags termostat, en resetknapp och en ratt (utan någon slags skala) som styr tillskottsvärmen. I princip får du manövrera den blint och vrida upp värmen tills den kickar igång lagom enligt din smak. Har du flera slingor på din Elpush12 eller liknande måste du även se till att du stryper de slingor där du inte vill ha komfortvärme om du även använder den som cirkulationspump för GV generellt. I princip så läs på ordentligt vad den gör om du överväger en sådan så den inte saknar saker du absolut vill att den ska göra och förmodligen har Uponor förhoppningsvis utvecklat den vidare och LK har liknande. För mig var det för mycket manuell handpåläggning för att jag skulle trivas och när jag ändå behövde byta till en större pump för att få in flera slingor så skippade jag elpatronen
 
Får ta o laborera lite ikväll. Visst vore de smidigast med att bergvärmen producerar värmen. Dock så har jag inne och ute tempgivare. Jag har i regel 18-19grader i källaren på sommaren så skulle gärna vilja ha mer konstant värme. Som de är just nu värmer de mest på natten när tempen går ner. Vill inte påverka husuppvärmningen när jag är o pillar på parametrarna för att kunna värma golvvärmen. Har läst installtionsmanualen. De finns dom parametrarna du pratar om. Jag funderar på om de även finns en lägsta temp på värmebäraren att ställa in. De vore de bästa. Pumpen jag är en IVT geo 312c
 
Har du individuell rumsreglering? Om inte så är det givetvis lite större ansträngning att separera ut det som ska ha komfortvärme från resten
 
  • Gilla
Larry1291
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Har du individuell rumsreglering? Om inte så är det givetvis lite större ansträngning att separera ut det som ska ha komfortvärme från resten
Nä allt går på samma så de går ju inte styra golvärmen när värmebohovet av huset är stort. Därför var jag sugen på elpatron på golvvärme.
 
Per Ola Persson Peo Easyserv skrev:
Hej
Du måste sätta dig in i hur bergvärmen funkar. Nu vet jag inte vilket fabrikat du har, men de flesta värmepumpar har en automatik som stänger av värmesystemet vid en viss utomhustemperatur, normalt vid 17-18 gr.
Har du ställt om denna temperatur?
Sedan är det också värmekurvan som får anpassas till vad vi vill ha för temp på sommaren.
Förslag: ställ in sommarurkoppling till 30 gr. Ställ värmekrvan såa tt du kör ut 22-25 gr på slingorna vid 15-30 gr utomhus.

Lycka till, återkom här om du har frågor samt hur resultatet blev.
TS skrev att hen inte ville hålla på att ändra inställningar. Antar att risken är att det påverkar vintertid också?
 
  • Gilla
Larry1291
  • Laddar…
Per Ola Persson Peo Easyserv skrev:
Sedan är det också värmekurvan som får anpassas till vad vi vill ha för temp på sommaren.
Förslag: ställ in sommarurkoppling till 30 gr. Ställ värmekrvan såa tt du kör ut 22-25 gr på slingorna vid 15-30 gr utomhus.
Nej, rör inte värmekurvan! De allra flesta värmepumpar har en inställning för lägsta framledningstemp. Det är den du ska skruva upp till 23-25 grader nånting.
Annars kommer värmen att bli helt knas i huset när det blir lite kallare ute.
 
Redigerat:
TS. Det bästa men kostar en liten slant är att installera en arbetstank samt termostater överallt.
Då kan du köra källaren på sommaren samt badrum eller vad det nu må vara. Medans termostaterna stänger där du inte behöver värme utan att värmepumpen storknar av att effektuttaget är så litet.

Vet inte vad MIN effekt är på din pump dock.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS. Det bästa men kostar en liten slant är att installera en arbetstank samt termostater överallt.
Då kan du köra källaren på sommaren samt badrum eller vad det nu må vara. Medans termostaterna stänger där du inte behöver värme utan att värmepumpen storknar av att effektuttaget är så litet.

Vet inte vad MIN effekt är på din pump dock.
Ska kolla värmepumpens inställningar. Effekten är på 6-12kw om de är de du menar.
 
Ok. Då kommer värmepumpen storkna om du inte har en arbetstank att köra i mot på sommaren.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Då kommer värmepumpen storkna om du inte har en arbetstank att köra i mot på sommaren.
Vad menas med arbetstank för nån som inte kan allt ? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.