Hej,

Har vattenburet golvvärme i hela huset. Genom att golvet lyft sig på ett ställe och det inträffat ett större stavsläpp, samt att det är varmt runt omkring det och ytan runt är spänd och hård är jag säker på läckage/ hål i mitt golvvärme.

Det som bekräftar ovannämnda är trycket faller snabbt nere i pannrummet, fastän jag reglerat det snabbt konstatera.

Böjer jag mig och lyssnar vid stavsläppet kan jag även höra hur det pyser.

Vad kan jag göra förutom att göra en skadeanmälan?

Täcker försäkringen det här? Vi har LF Stora och det ser ut att ingå.

Huset har vi haft i 1 år och den tidigare ägaren i över 30år och är väl omhändertaget.

Golvet är slipat sen 1 år tillbaka och det är gjort av fackmän.

Har bifogat bilder så ni kan se.

Tacksam för era kloka svar.
 
  • Ett skadat grått laminatgolv med en synlig springa mellan två brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med en synlig spricka eller skarv i en av plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö visande ett golv med träimitation, trappsteg, pelare och en dörröppning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng den slingan så snart som möjligt för att undvika att ytterligare vatten rinner ut + du får resten av systemet att fungera.

Därefter är det ju bara att öppna golvet och se vad som blivit tokigt. Man får väl anta att någon dragit en spik i slangen vid golvläggningen, borde inte vara så omständigt att reparera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stäng den slingan så snart som möjligt för att undvika att ytterligare vatten rinner ut + du får resten av systemet att fungera.

Därefter är det ju bara att öppna golvet och se vad som blivit tokigt. Man får väl anta att någon dragit en spik i slangen vid golvläggningen, borde inte vara så omständigt att reparera.
Tack för ditt svar Mathias, uppskattas!

Det finns en väldigt liten spik ser jag som kanske är orsaken. Den var funnits där hela tiden dock. Vet ej om det kan vara så, för det borde ha svält upp tidigare?

Har bifogat mitt golvvärme ( vardagsrummet gäller det)

Vart vrider man gör stänga av det?
Skönt så kan vi ha värme i övriga huset.

Tack igen!
 
  • Värmesystem med flera ventiler och rör, uppmärkt för olika zoner, öppet installationsutrymme mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med märkta rör och ventiler för olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte riktigt din fördelare, men ditt vardagsrum verkar ha flera slingor så du borde kunna stänga bara den som läcker. Jag gissar att du skruvar den röda hatten i botten (medurs) för att stänga slingan. Om du gör det på en i taget för de som är märkta vardagsrum kanske du kan höra om det slutar pysa.

Har du en ritning över slingorna kanske du kan avgöra vilken av de tre det handlar om via ritningen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan inte riktigt din fördelare, men ditt vardagsrum verkar ha flera slingor så du borde kunna stänga bara den som läcker. Jag gissar att du skruvar den röda hatten i botten (medurs) för att stänga slingan. Om du gör det på en i taget för de som är märkta vardagsrum kanske du kan höra om det slutar pysa.

Har du en ritning över slingorna kanske du kan avgöra vilken av de tre det handlar om via ritningen.
Tack igen. Har försökt med det, däremot så hör jag att det pyser vilket får mig att tro att det fylls med vatten.
 
Måste man inte strypa både matning och retur om det är en läcka, annars pyser det väl ”bakvägen”?
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Måste man inte strypa både matning och retur om det är en läcka, annars pyser det väl ”bakvägen”?
Det låter vettigt, hur stryper jag båda? Har dragit åt den röda ( översta) medurs. Vart mer behöver jag dra?
 
U
Nils A. Nils A. skrev:
Det låter vettigt, hur stryper jag båda? Har dragit åt den röda ( översta) medurs. Vart mer behöver jag dra?
Du ta bort blå ställdonet på slingan. Sen sätter du dit ett sånt vit lock som sitter på en av slingorna du inte använder och skruvar i botten. Alternativt kopplar loss slangen och pluggar utgångarna på fördelarna.
 
  • Gilla
Nils A.
  • Laddar…
Du har ju redan fått hjälp men tänkte bara säga att det var en fin installation, snyggt och prydligt i fördelarskåpet. Och ser ut att vara fint hus också av det lilla man kan se på bilderna 👍😊
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Du ta bort blå ställdonet på slingan. Sen sätter du dit ett sånt vit lock som sitter på en av slingorna du inte använder och skruvar i botten. Alternativt kopplar loss slangen och pluggar utgångarna på fördelarna.
Tack testade och det verkar fungera :)
 
Nils A. Nils A. skrev:
Det finns en väldigt liten spik ser jag som kanske är orsaken.
Jepp och suttit där länge och sen rostat sönder kan ta flera år innan den är borta. galvad spik håller längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.