Bor i ett hus från 1926 med vattenburen värme (bergvärme) Vi skall nu göra en mindre utbyggnad där vi vill ha vattenburen golvvärme, min fråga är: hur kopplar man ihop golvvärmen med befintligt system? Går man på elementrören eller måste man dra något nytt från värmepumpen/pannan? Mycket är det man måste ta reda på när man har hus!!!!
 
Du går från elementrören men behöver en extra cirkulationspump med fördelare som trycker vattnet igenom den smalare/trögare slangen.

Du kanske vill ha kontakt med en rörmokare som kopplar ihop det gamla och nya systemet så hör med han vad som blir bäst.
 
Det går att koppla på befintliga radiatorkretsen men det är en nödlösning. Golven blir kalla då temperaturen till radiatorerna är för låg, tex vår-sommar-höst.

Till klinkersgolv rekommenderas det inte.
 
Tex har man en nibe bergvärmepump, så finns det en sats som heter extra shuntventil eller nåt sånt, den kopplas in i reläkortet på pumpen sedan kopplar man shunten på tillopp/ sedan går det utmärkt att köra både element och golvvärme pumpen sköter detta
 
Det bästa är att dra en ny matning direkt ifrån värmepumpen har du fungerande termostater på radiatorerna så kan du lura pumpen på sommaren och då stryper termostaterna men golvet blir varmt. Tänk på att inte göra golvvärme slingorna för långa så kommer säkert cirk.pumpen i VP:N att orka dra runt det.
 
Jag skall kolla vår pump om den har "uttag" för golvvärme, tack för alla svar! :)
 
Matss skrev:
Det går att koppla på befintliga radiatorkretsen men det är en nödlösning. Golven blir kalla då temperaturen till radiatorerna är för låg, tex vår-sommar-höst.

Till klinkersgolv rekommenderas det inte.
Jag har vattenburen golvvärme i delar av mitt hus, temperaturen till golvvärmeslingan blir aldrig för låg eftersom golvvärme kräver lägre temp än radiatorerna. Det behövs en separat cirkpump och shunt som släpper in lite kallare vatten i golvet än i elementen.
 
det beror helt på hur mycket du ska bygga ut !
om du bara ska bygga ut 10 kvm så räcker det med en pusch12:a från uponor...
Dessa kan anslutas direkt mot bef radiatorkretsen.
Varför man inte kan stoppa på golvärmen dirket på bef värmesystem är av 2 anledningar :
1. Värmen till dina radiatorer är på tok för hög för att leda ner till golvet .... skulle ju inte vara kul att ha ett golv som är 50 grader varmt ....
2. genom att denna golvvärmeslang går fram och tillbaka så uppstår det en väldans motstånd i golvvärmeslangen varav man måste ha en extra cirkpump....

Allt detta är löst på en push12:a... OBS ! dessa finns nu även med en liiiiiten elpatron inbyggt så man kan få varmt på sommaren, hösten och våren med ... =)
mvh rörmockarn ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.