Hej på er!

Efter långa funderingar har vi nu entligen kommit fram till ett alternativ till hur vi ska få mer boyta. Eftersom vi har ett garage på ca 40 kvm tillbyggt kommer denna att få ge plats för bl a ett nytt kontor. Idag utnyttjar vi ca 10 kvm av garagebyggnaden till bl a groventrè och klädkammare. Tanken är att vi helt enkelt slår ut vägg i klädkammare och gör denna större. Vips har vi ett ca 12 kvm stort rum att inreda till diverse önskvärda och framförallt efterlängtade aktiviteter.

MEN! Nu är problemet att garagedelen så vitt jag kan se inte är tillräckligt isolerad för att kunna inrymma våra planer på kontor osv. Problemet är sen uppvärmningen då garaget är betongsula och huset är krypgrund. Blir förmodligen golvvärme i någon form. Att värma upp ca 5 kvm groventre och ca 12 kvm kontor med elvärme i golv skulle bli skitdyrt. Antagligen satsar vi nog på vattenburen golvvärme eftersom vi förmodligen ska investera i frånluftsvp eller luft/vatten vp till hösten.

För att ytterligare krångla till det för er så har vi idag inget vattenburet värmesystem utan luftburen elvärme. Alltså all värme kommer genom takventiler till alla rum. Tänkte då i framtiden köra en FLP eller uteluft pump mot dels ventilationesggregatet för husets värme samt delvis mot golvvärme slinga i garagedel samt eventuellt tvättstuga i framtiden. Självklart kommer vp:n att producera husets varmvatten också. Kanske kompletterar vi också med solvärme för "gratis" varmvatten sommarhalvåret.

Vi måste dra nya luftkanaler för ventilation och uppvärmning till nya kontoret. Dessa räcker antagligen inte för att värma eftersom betongsulan antagligen gör "kalla föttersyndromet" högst påtagligt.

Självklart tilläggsisolerar vi väggar i nya kontoret och groventrèn samt lägger på ett sjysst lager på vind.

Tror ni att vattenburen golvvärme är att föredra i vårt fall? Vad kan det kosta att lägga slingor för det och hur gör man? Är det någon shunt-historia på vp:ns framledning som sköter regleringen eller hur funkar det?

Vad tror ni? Synpunkter? Åsikter?

Tacksam för svar från ivrig exalterad renoverare!!!
 
Glömde säga att i det nya kontoret sitter 2 st fönster som byts mot 2 glas isolerglas.

Kan man isolera mot betongsulan för att hindra att golvet blir så kallt? Typ frigolit eller nåt.
 
Det verkar som om jag svarar på mina egna inlägg men va då???

Det läste jag nyss i frågeforum till experten här på byggahus.se. Vad tror ni?

FRÅGA:
Vi vill inreda vårt garage i ett 50-tals hus. I vanlig ordning är det ont om takhöjd och det är berg under sulan vilket gör det "omöjligt" att bila ur och lägga isolering. Dock har vi fått en offert på ett vattenburet golvvärmesystem som inte bygger mer än ca 60 mm, varav 20-30 mm ska vara ett isolerskikt och gjutningen på rören endast ska bygga ca 10 mm. Kan det bli någon ekonomi i ett golvvärmesystem med endast 20-30 mm isolering? Går det att gjuta endast 10 mm tjockt ovanpå rörslingorna med tillräcklig hållfasthet?

SVAR:
Jag tror inte att ett golvvärmesystem med endast 20-30 mm cellplastisolering under värmeslingorna blir ekonomiskt. Det är bättre att lägga en cellplastisolering på betonggolvet på minst 50 mm. Ovanpå detta dubbel 0,2 mm polyetenfolie samt trägolv av 18 mm spånskiva, parkett eller dyl. Installera värmesystem med varmvatten- eller elradiatorer.
/Bengt Bengtsson
 
Håller med om att golvvärme är skönt..., men till vilket pris? Om man ser din lösning som en ytterlighet, så skulle den andra ändan vara en modern elradiator och en heltäckningsmatta... Investeringskostnaderna är som natt och dag... Jag förstår dig och din tankegång, men ibland kanske det inte skadar att ta ett steg tillbaka och få en överblick. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.