Hej!
Jag har långt gångna planer på att varmbona källaren i vårt hus från -46 och bl.a. göra ett biorum/gillestuga där, men har några frågor till alla som kan detta lite bättre.

Eftersom det endast är runt 2m i tak där idag så är det inget alternativ att lägga golvvärmen på plattan som det är nu, det bygger för mycket. Därför funderar jag på att bila upp betongen, gräva ur, isolera och gjuta ny platta med golvvärme i. Stämmer dessa lager ungefär eller missar jag något?

- Golv, ej bestämt riktigt vilket ännu
- Platta med armering och golvvärme rör najat vid armeringen på översidan, c:a 8-10 cm
- Isolering, minst 20cm
- Kapilärbytande skikt, typ singel eller makadam

Alltså behöver jag gräva ur minst 30cm, gärna mer.

Ena kortsidan och ena långsidan är ytterväggar och de andra innerväggar. Ytterväggarna är isolerade på utsidan men tyvärr bara ner till sockeln som ligger ungefär i höjd med innergolvet, alltså kommer jag isåfall gräva ner under sockeln och dräneringen för att lägga isolering, funkar det? Kan jag lägga ny dränering själv på rätt djup när jag gräver ur? Som man kan se på bilden nedan så ligger det lite vatten i överkant upp mot backen eftersom det är under dräneringen på utsidan men det kommer inte över berghällen mitt i hålet.

Huset ligger i en backe med berget direkt under, detta är ju bra ur fuktsynpunkt men ingen höjdare när man vill gräva ur och gärna få lite extra takhöjd (jag är ganska lång :) ). Jag gjorde ett provhål i ena hörnet längst upp mot backen, se bild, och mycket riktigt så ligger berget ganska nära plattan... iallafall på sina ställen. Annars är plattan ganska tunn och under den ligger stenar i blandade storlekar som fyllnadsmaterial och grus. Skulle ni ge upp drömmen om golvvärme här eller som jag genast börja fundera på hur jag tar bort berget? Måste man hyra en bergborr och snigeldynamit eller klarar man borra i berget mer typ en borrhammare från Jula och kila bort de delar som ligger högt?

En lite kul grej är att jag hittade dessa träbitar under plattan när jag grävde upp, vilket naturligtvis är en dödssynd att lägga dit organiskt material. Den goda nyheten är att de var inte alls ruttna utan i väldigt gott skick, vilket talar för att det inte är särskillt mycket fukt här.

Vad mer ska jag tänka på? Vilket fallgropar finns det här? Vad får jag absolut inte göra alt. missa att göra?

Kom gärna med synpunkter och hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven, tack! :)

Obs! Jag är inte arbetsskygg utan jobbar gärna ganska hårt, bara resultatet blir bra i slutändan. :)
 
  • SANY0039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SANY0043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS skrev:
Klart du ska gräva. Blir det lite mindre isolering på något ställe så är ju inte det hela världen.

Har du sett källarprojekttråden? Där får du nog svar på de flesta frågor du har gissar jag.

[länk]
Både MathiasS och jag är gamla källarmästare så det är klart vi är entusiastiska inför fler som vill gräva och bära!

Jag hade lite samma dilemma som dig, huset står i ena änden på berg med en lutning mot grunden. Detta innebar att jag bara fick till 10 cm isolering på den största delen av golvet och bara 5 cm på 5 kvm. Idag ett år senare märks det inte någon skillnad där det ligger mindre isolering, men såklart har väl maskarna lite varmare där. Att du har berg i dagern innebär ingen begränsning. Se bara till att lägga en dräneringsslang som kan leda bort den ev. fukt som rinner in, samt att du har singel som bryter fuktvandringen. Min gamla betongplatta innehöll delvis betong, sten, grus m.m. och sög fukt som en svamp. Nu är det sååå skönt i källaren.

Värt varenda arbetstimme. (I.a.f. i efterhand)

Källarprojektstråden är en källa till inspiration och tips som du kommer ha nytta av!

Glöm inte att lägga upp bilder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.