Flyttade till vårt nya hus för ca ett år sedan. Ett stort fyrkantigt funkishus med mexitegel byggt runt 40 talet.
Efter att ha kommit i ordning så har jag nu planer på att inreda relaxrum i källaren. Med bla dusch, bastu och med vattenburen golvvärme.
Har dock läst en hel del om golvvärme och problem med fuktvandring osv.
Har ca 2,10 i takhöjd och ingen aning om hur tjock plattan är eller om den är isolerad (troligtvis inte)
Helt ärligt så känner jag helst inte för att bila upp hela golvet.
Finns det andra funktionella lösningar eller måste jag gräva ur och isolera innan jag kan lägga golvvärme.

Tacksam för svar / Jocke
 
Jag skulle grävt ur och isolerat. Om du värmer golvet utan isolering, så kommer du att få en fuktvandring. Ska du göra om till relax, bastu dusch mm, behöver du kanske dra om avlopp mm ändå.
 
Sant...
Hur mycket bör man gräva ur isf?
 
Beror nog lite på vad du har under plattan. Men 250 mm isolering är väl det minsta enligt dagens standard, sen kommer ju betongplattan på det.
Det kanske kan klara sig med mindre isolering men det kan du nog få bättre svar på under rubriken "isolering" här på forumet.
 
Ofta begränsas isoleringstjockleken av hur djupt du kan gräva utan att underminera grundsyllen. I mitt fall fick jag nöja mig med 15 cm isolering, sen var jag nere i underkant av grundsyllen. Men det finns de som grävt djupare och förlängt väggarna neråt för att få mer isolering och högre takhöjd, men det är ett stort jobb. Nånstans får man dra en gräns för vad man tycker är rimligt, och i mitt fall tar jag hellre en lite högre uppvärmningskostnad än ett ÄNNU större källarprojekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.