Jag har ett hus från 1949 som är byggt helt i betong. (Tak, golv och väggar...) Nu har jag bestämt mig för att inreda och isolera källaren.

Då jag inte har radiatorer överallt i källaren så tänkte jag lägga vattenburen golvvärme i samtliga rum istället. Barnen kommer ha lekrum där nere och befinner sig oftast på golvet.

Det jag tänkt mig är att lägga 20 mm PEX (cc300), najat i armeringsnät med distanser mot befintligt betonggolv. På detta gjuter jag en ny platta och lägger sedan klinkers alt laminatgolv på detta.

Jag skulle behöva lite feed-back om detta verkar vettigt? Jag kommer göra allt arbete själv. Vi eldar pellets idag.

Med hur mycket bör plattan täcka slangen? (

Vad behöver jag tänka på? Jag har för avsikt att så småningom lägga golvvärme även på övre våningsplanet.
 
Var hade du tänkt placera den behövliga isoleringen i bottenplattan?

Utan den kommer din värme att värma mer än bara ditt golv.......
 
Bottenplattan är idag redan isolerad. Dock alldeles för lite vad jag förstår.... Takhöjden i källaren är något av ett problem. Den är 200 cm idag och jag är 188... Idag går även radiator-rören i taket i källaren och det är ett evigt duckande. (Man lär sig i o f s med tiden och efter ett antal bulor... :) )

Hur tjock isolering behöver jag ha?

Finns det någon som gjort på något annat sätt? Kommentera gärna!
 
Du skulle kunna bila bort all betong, skyffla bort lite fylle och sedan lägga dit isolering, ny armering och sedan ny betong på.

För det kommer att läcka rätt bra ner i grunden... De pratar om minst 5 cm betong ovanför 20mm slang som ligger 30 cc.
 
Andra alternativ?

Lägga 17 mm tätare, medför det krav på mindre betong över slangen? Det handlar väl vad jag förstår om spridningen av värmen uppåt, därav 5 cm betong.

Om jag inte vill lägga ned arbetet med att bila bort all betong... Hur mycket isolering pratar vi då?

 
Det behövs inga 5 cm betong ovanpå 20mm rör. 30mm INKLUSIVE klinker är rekommendationen (och det fungerar alldeles utmärkt).
 
Man rekomenderar minst 200 mm isolering under plattan för att inte värma marken under och få fuktvandring till väggarna...
 
Hmmm... Det blir väl lågt då... Om man skulle bygga ytterligare uppåt istället...

Vet faktiskt inte hur jag ska göra nu... Får nog klura lite till... :)

 
Det finns högeffektiv isolering som gör att man kan lägga tunnare lager, kan inte komma på vad det heter bara.

Men priset är relativt högt.
 
Perfekt! Det här var något som kan funka för mig!!

Någon som har erfarenhet av denna typ av lösning?

Tack för tipset!!

 
Tänkte lyfta denna lite, behöver förklaring på en sak:

Ska det vara 30mm ovanpå rören (inkl klinker), eller är det totalt 30mm från det underlag som golvvärmen läggs, typ friggen/EPS-Cement?

Dvs, om det är 30mm ovanpå så ska man gjuta ca 60mm, 30mm för att täcka rören, och sen ytterliggare 30mm?  :-?
 
Hej,

Vad jag förstår skall det vara 30 mm över rören för att fördela värmen korrekt.

Nu är halva källaren klar... Mycket cement har jag burit.... phu...
 
Att gjuta i rören i betong är det absolut billigaste, snabbaste och enklaste alternativet ,om man har möjlighet till det. Problemet är ju somsagt att få dit isoleringen :( . Har man gott om stålar el klen rygg så kan man köra med 12 (eval pex)rör på isolerskiva och flyta in skiten. En slinga täcker max 5,5m2 vilket gör att det blir en hel del fördelare = pengar + en del slang ca 8m/m2 = mer pengar.
 
Håller med. Det är lite slitigt men kalkylen blir riktigt bra på detta sätt. Säljare som sitter i bilen hela dagarna kanske behöver lite fysisk aktivitet då och då... ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.