Jag hade tänkt att installera vatteburen golvvärme i den platta jag strax skall gjuta (10 cm betong på 210 mm cellplast). Har därför lite frågor om detta.

Varför finns det olika dimensioner på slang?
Kan man lägga den själv?
Hur tätt skall de ligga?
Ibland ser man slang till lågpris om man jämför med de stora typ "Wirsbo". Någon speciell kvalitet man skall välja eller undvika?
Jag kommer att ha min värmekälla i ena sidan av huset. Huset är typ skånelänga dvs. 6 m brett och över 20 m långt. Hur läggs slingorna då? Kan man ändå lägga en slinga som går bort till ett rum längst bort eller hur gör man?
Blir det billigare om man köper grejorna var för sig typ hos Rinkaby rör?
Har tänkt mig klinker i en del av huset och trägolv i en annan måste slingorna läggas därefter då? Tänker närmast på att trägolv inte tåler så hög temperatur samt att det kanske inte har lika bra värmeledningsförmåga som klinker!
Någon som kan rekommendera bra kvalitet och ngot bra ställe med bra pris? Har hört att det kan vara väldigt billigt i Polen.

Dela gärna med er av erfarenheter, tips och råd!
 
Hej,

Jag har inte lagt i betongplattan, utan i bjälklaget, men kanske kan bidra med något ändå.

16 och 20mm finns, det finns även smalare men jag är inte riktigt säker tror 12mm.

Klart du lägger den själv, inga större problem. Tänk på att 20mm slangen är en styv slang och vill oftast inte åt "rätt" håll.

20mm slang lägger man cc30, 16mm cc20.
Jag använde Wirsbo (hos rinkabyrör), vet inte hur andra funkar.

En slinga ska inte överstiga 100m har jag för mig (gäller 20mm slangen) inkl. transportsträcka. Gäller iallfall min cirulationsenhet som heter push 15. Sen kan man istället hänga på många slinger. Rinkabyrör har säkert lösning till ditt lååååångsmala hus.

Trägolven klarar värmen tillräckligt, utan att du behöver dela slinger p.g.a. klinker/trägolv. Du kan ändå inte ha så vara golv om du ska kunna gå på dom, så detta skulle vara problem.

Jag rekomenderar Rinkaby rör. Dom räknar ut vad du behöver... Och kan sina produkter.

Polen........ vet inte....

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.