Jag ska lägga vattenburen golvvärme i badrummet.
Jag fick en idé på handukstork då jag inte vill ha en traditionell hängande på väggen.
Jag tänkte dra upp golvslingan på väggen och sen ha någon form av krok/stång på väggen att hänga handdukarna på.

Vad tror ni om detta??

Finns det några risker eller något annat man ska tänka på inför detta?
 
Har du tänkt dra slingan inne i väggen eller utanpå?

De är ju inte så snygga så utanpå skulle jag inte rekomendera.
Men att ha en var vägg där handukarana hänger låter inte så dumt. Tänk bara på att du inte har så mycket värme på under sommarhalvåret.
 
byggaremax skrev:
Finns det några risker eller något annat man ska tänka på inför detta?
Du får nog problem med luft om du ite kan ordna en avlufttning någonstans i högpunkt.

/Patrik
 
puu skrev:
Har du tänkt dra slingan inne i väggen eller utanpå?

De är ju inte så snygga så utanpå skulle jag inte rekomendera.
Men att ha en var vägg där handukarana hänger låter inte så dumt. Tänk bara på att du inte har så mycket värme på under sommarhalvåret.
Jag hade tänkt att ha den inne i väggen.
Dra upp slingan i två värmefördelningsplåtar som sitter mot väggen.

På sommaren så ska värmen i badrummet ha en egen elpatron.
 
Pasta skrev:
Du får nog problem med luft om du ite kan ordna en avlufttning någonstans i högpunkt.

/Patrik
Hmm
Helt rätt! det hade jag inte tänkt på.

Då får man göra en servicelucka i väggen och sätta en luftningsnippel på högsta punkt.
 
Det ska väl vara spottar i taket med nedsänkt löst innertak och där kan ju avluftningen sitta, lucka på väggen är väl fulare än en kromad handukstork.

Det behövs väl ingen lucka, en liten elementluftningsnippel kan väl sticka ut genom väggen uppe vid taket, ovanför dörren eller på övervåningen, bara den är uppåt. När jag tänker på min egen renovering skulle en sådan lösning kunnat hamna i ett köksskåp.

När jag tänker efter så finns egentligen bara lösningar på problemet.

Väggvärme (kontra golvvärme) är nytt för mig men det kommer säkert att funka.

Hur kommer det att lösas med cirkulation under sommaren utan att det värmer resten av huset?

Om du sätter avstängningsventiler på både fram och retur så tappar du expansionskärlets effekt så ventila bara den ena, cirkulationen stoppas ändå.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det ska väl vara spottar i taket med nedsänkt löst innertak och där kan ju avluftningen sitta, lucka på väggen är väl fulare än en kromad handukstork.

Det behövs väl ingen lucka, en liten elementluftningsnippel kan väl sticka ut genom väggen uppe vid taket, ovanför dörren eller på övervåningen, bara den är uppåt. När jag tänker på min egen renovering skulle en sådan lösning kunnat hamna i ett köksskåp.

När jag tänker efter så finns egentligen bara lösningar på problemet.

Väggvärme (kontra golvvärme) är nytt för mig men det kommer säkert att funka.

Hur kommer det att lösas med cirkulation under sommaren utan att det värmer resten av huset?

Om du sätter avstängningsventiler på både fram och retur så tappar du expansionskärlets effekt så ventila bara den ena, cirkulationen stoppas ändå.

Prototypen
Självklart så ska jag sätta en luftningsventil i skåpet jag har tänkt att ha på andra sidan väggen.

Jag har satt avstängningsventiler på till/från till badrummet.
Hade tänkt att använda en 30L varmvattenberedare (då jag har en liggande) till uppvärmningen på sommaren. Hade inte löst det med expantionen men det verkar ju helt rätt att bara stänga tilloppet och utnyttja expationen i övriga systemet.

Tack för alla fina tips!
 
Jag har själv funderat på liknande lösning men gav upp den då jag tror att tempen i ett golvvärmesystem är för låg för att torka handukar på.
 
Visserligen har jag direktverkande el i hallgolvet men det är toppen att torka blöta vantar på.
Nu är det ju så att handdukar alltid sedan urminnes tider har torkat utan handukstorkar så om väggen är lite varmare än vanligt så kommer de att torka fortare än utan väggvärmen.

Prototypen
 
Ernest skrev:
Jag har själv funderat på liknande lösning men gav upp den då jag tror att tempen i ett golvvärmesystem är för låg för att torka handukar på.
Ja, känn bara på tempen på en eldriven handdukstork. Den blir VARM.

30gradigt vatten i väggen kommer förstås funka bättre än inget vatten alls och betydligt sämre än en eltork. Funkar det tillräckligt bra? Tveksamt, och det beror nog på hur ofta man vill ha en torr handduk under dygnet.
 
Nu duschar jag bara varannan dag men handuken är ALLTID torr trots att jag bara hänger den på kroken utan någon som helst värme. Stenåldersteknik men det funkar.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Visserligen har jag direktverkande el i hallgolvet men det är toppen att torka blöta vantar på.
Nu är det ju så att handdukar alltid sedan urminnes tider har torkat utan handukstorkar så om väggen är lite varmare än vanligt så kommer de att torka fortare än utan väggvärmen.

Prototypen
Tycker om din idee! Det blir säkert en snygg och fungerande lösning :). Jag tror att det är LVI som säljer något som liknar din idee - handdukstork i form av en platt uppvärmd skiva för att fästa på en vägg och dom tar bra betalt för det nya design. Din är dock mycker smartare, tycker jag :)
Märk bara hur rören går i väggen så du inte borrar i dom när handukkrokar ska fästas ;)
gaia
 
Tjenna!

Jag har varit lite inne på det som du är med varmvatten-handdukstork. Klurade lite på hur det skulle gå till. Jag var inne på och sätta en särskild slinga för bara en H-tork i badrummet men efter en whiskey kväll då vi disskuterat detta, några grabbar emellan kom jag på andra tankar. Detta kom vi fram till.

1) Ett sånt golvvärme vatten system når inte dom temperaturerna som man gärna skulle vilja ha för en H-tork. Och värma vatten för att senare värma en handduk... inte bra om man skall betala dyrt för värmen.
2) Om du vrider ner värmen sommartid på golvet blir de inge bra... Och det är nästan då det är som fuktigast och du vill ha H-torken som bäst.
3) En elektriskt H-tork drar lika mkt som en glödlampa... Mellan 50-100W. Inte mkt och snåla på. Då finns de andra saker att titta på istället för att tjäna energi...

Jag tänker ha en elektrisk H-tork men ev med en timer brevid på knapp. Tryck på knappen och du har ström i kanske 1 timme? Nått åt de hållet är jag inne på....

Tänk över de....
DVE
 
byggaremax skrev:
Jag ska lägga vattenburen golvvärme i badrummet.
Jag fick en idé på handukstork då jag inte vill ha en traditionell hängande på väggen.
Jag tänkte dra upp golvslingan på väggen och sen ha någon form av krok/stång på väggen att hänga handdukarna på.

Vad tror ni om detta??

Finns det några risker eller något annat man ska tänka på inför detta?
Golvvärmen har för låg temperatur för att kunna torka handdukar på ett bra sätt, ca 25-27 grader och det är bara ljummet, då kan du lika gärna hänga dem på en vanlig krok i ett varmt rum
 
Har dragit upp golvvärmerören i badrummet och anslutit dem till en vanlig vatteburen handdukstork (med avluftningsventil), fungerar utmärkt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.