Hej,

Bor i ett sten/betong hus från 50-talet. Vi har källare + plan 1 och 2.

Vi valde att sätta in vattenburen golvväre i bad, hall och kök på plan 1, ca 61 kvm. Enligt VVS:are har de lagt allt ordentligt. Alltså skenor för slingorna, sen flytspackel osv och sen 12-15 mm flytspackel. Detta borde vara optimalt?

Nu när vi har satt in en Thermotech basenhet, en stor vattenbox som styr rumsgivarna. Via rumsgivarna kan man styra hur varmt det skall vara etc. Dock verkar vi ha problem med att få till den trådlösa kommunikationen mellan givare och vattenboxen...

Samtidigt påstår vår VVS:ARE "Förresten, hoppas betongplattan är isolerad mellan källare (källarens tak) och betongplattan (golvet på plan 1) för annars kan all golvvärme värma upp både betongplatta och klinklers?"

Min första tanke är, detta borde de ha vetat innan de la slingorna?

Stämmer ovan? Jag pratade med en annan VVS:are och han sa att Betongplatta + slingor + 12-15 mm flytspackel räcker?

Jag anlitade VVS:aren i förtroende att han visste vad han gjorde?

Tack på förhand
 
Redigerat:
S
WhatIF WhatIF skrev:
Samtidigt påstår vår VVS:ARE "Förresten, hoppas betongplattan är isolerad mellan källare (källarens tak) och betongplattan (golvet på plan 1) för annars kan all golvvärme värma upp både betongplatta och klinklers?"
GV ska väl värma allt oavset vad som finns ovanpå , sen att det går ner mot källare i betongen ,
vad gör det , blir bara lite varmare där , vad har ni i källaren
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
GV ska väl värma allt oavset vad som finns ovanpå , sen att det går ner mot källare i betongen ,
vad gör det , blir bara lite varmare där , vad har ni i källaren
Värem kom äntligen på igår....känns som mitt liv är fulländat igen haha :)
 
Har ni väntat föreskriven tid med att sätta igång systemet?

Om du saknar isolering ned mot källaren så kommer givetvis en del värme att värma upp källaren. Såvida du inte medvetet vill hålla källaren kall, så är det inget större problem. Det man möjligen kan tänka sig, är att den projekterade effekten på slingorna är för liten, om även källaren slukar en del av värmen.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har ni väntat föreskriven tid med att sätta igång systemet?

Om du saknar isolering ned mot källaren så kommer givetvis en del värme att värma upp källaren. Såvida du inte medvetet vill hålla källaren kall, så är det inget större problem. Det man möjligen kan tänka sig, är att den projekterade effekten på slingorna är för liten, om även källaren slukar en del av värmen.
Jadå väntade föreskriven tid innan vi satte igång hela systemet, de testkörde det och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.