Hej,

Finns det någon med erfarenhet som vill komma med tips?

Vi ska bygga 1 1/2-plans byggsatshus (vinterbonad sommarstuga) på ca 70kvm nere plus 30kvm loft med öppen planlösning. Vilken värmesystem är att föredra med plus och minus för kostnad (känner att bergvärme blir för dyrt på fritidshuset)?

De alternativen vi kollar på,
Vattenburen golvvärme (installations och drifts-kostnad?)
Luftburen värme (oväsen, installations och drifts-kostnad?)

Vi kör egen brunn, gjuten grund och kommunen är Ekerö.

Tacksam för tips,
Frans
 
Beror naturligtvis på vad ni ska "elda" med!

Jag hade kört på vattenburen golvvärme för att kunna välja vilket uppvärmningssätt som helst. Kostar ju inte så mycket om man ändå bygger nytt.

Luft-luft blir ju inte så dyrt att installera kanske, men jag vet inte hur det är med verkningsgrad och buller. Blir ju till att tillföra energi när det blir kallare.
 
Golvvärme kräver MYCKET isolering.
Luft/luft värmepump fungerar tillfredställande ner till ca -10. Sen blir det till att komplettera.
Jag hade nog satsat på vattenburen värme men inte golvvärme p.g.a. stort energibehov om man inte isolerar ordentligt.
 
Ska man bygga nytt isolerar man väl ordentligt i vilket fall? Det är billigare med isolering än energi.
 
Tveklöst ....kör vattenburen golvvärme, du kommer att ångra dig annars.
Visst, nog kanske det går snabbare att komma upp i temp inne i huset om du har kallställt/låg temp då ni inte är där med element, men ni kommer att gå med tjocksockar o klaga om kallt golv ändå.

Jag skulle gjuta in golvvärmeslang , 300 mm S80 el S100 isolering under o köra en liten elpanna till en början iaf.
Kör med sprit i systemet o kör en låg temp typ 10-12 grader då ni inte vistas där då går det ganska snabbt att köra upp tempen då ni kommer dit.För bättre komfort kan ni köra veckour, kan ni ställa in att pannan går upp i temp på fredag morron så är det varmt där när ni kommer dit efter jobbet på fredan exempelvis. Man kan ju byta senare till en luft/vatten pump om man vill ha bättre ekonomi.
NI kan ju även montera in en braskamin för myseldning, den ger ju bra/snabb värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.